Under årets första åtta månader har det sålts 9.377.217 personbilar i Europa – en ökning med 2,1 procent mot förra året. Mest ökade Jaguar, men Volvo klarade sig också bra, och Saab hyfsat. Mercedes sålde näst sämst, efter MG Rover.
Daewoo (här modell Lacetti) ökade näst mest i Europa under årets första åtta månader. Ökningen blev 28,3 procent. Bästsäljande märke är Jaguar, med +35 procent.
|
Litauen ökade sin bilförsäljning mest i hela EU under årets första åtta månader, med Lettland på andra plats och Norge på tredje. Mycket bra gick bilbranschen också i Estland, Island, Grekland och Spanien.
Bilmärket som ökar mest är Jaguar (+35 procent), med Daewoo hack i häl (+28,3 procent). Volvo är fortsatt lönsamt och ökade försäljningen i Europa med drygt 14 procent. Sämre gick det för Saab som noterade +4,6 procent. De korenska märkena ökade tillsammans 21,4 procent medan de japanska noterade plus 9,4 procent.
Den stora chocken drabbade Mercedes, som hittills i år tappat 6,4 procent – näst sämsta enskilda märke efter MG Rover med minus 11,6 procent.
Allra största förlustsiffran drabbade GM:s USA-märken, som tillsammans rasade nästan 50 procent på Europamarknaden.
Också Peugeot-Citroën går bakåt (bägge märkena), liksom Seat.
Glädjeämnet i DaimlerChrysler-koncernen är Smart, som ökar med 16,3 procent.
Bara sex av 23 länder noterade minus till och med augusti: Tyskland, Frankrike, Sverige, Tjeckien, Holland och Schweiz. Allra trögast var det i Tejckien, som gick tillbaka 7,6 procent.
Siffrorna har tagits fram av de europeiska biltillverkarnas organisation Acea och gäller hela nya EU förutom Cypern och Malta, och inkluderar icke-medlemmarna Schweiz, Norge och Island.