Europaförsäljningen: Korea kommer starkt

Under årets första åtta månader har det sålts 9.377.217 personbilar i Europa – en ökning med 2,1 procent mot förra året. Mest ökade Jaguar, men...
Annons

Under årets första åtta månader har det sålts 9.377.217 personbilar i Europa – en ökning med 2,1 procent mot förra året. Mest ökade Jaguar, men Volvo klarade sig också bra, och Saab hyfsat. Mercedes sålde näst sämst, efter MG Rover.

Europaförsäljningen: Korea kommer starkt
Daewoo (här modell Lacetti) ökade näst mest i Europa under årets första åtta månader. Ökningen blev 28,3 procent. Bästsäljande märke är Jaguar, med +35 procent.


Litauen ökade sin bilförsäljning mest i hela EU under årets första åtta månader, med Lettland på andra plats och Norge på tredje. Mycket bra gick bilbranschen också i Estland, Island, Grekland och Spanien.
Bilmärket som ökar mest är Jaguar (+35 procent), med Daewoo hack i häl (+28,3 procent). Volvo är fortsatt lönsamt och ökade försäljningen i Europa med drygt 14 procent. Sämre gick det för Saab som noterade +4,6 procent. De korenska märkena ökade tillsammans 21,4 procent medan de japanska noterade plus 9,4 procent.
Den stora chocken drabbade Mercedes, som hittills i år tappat 6,4 procent – näst sämsta enskilda märke efter MG Rover med minus 11,6 procent.
Allra största förlustsiffran drabbade GM:s USA-märken, som tillsammans rasade nästan 50 procent på Europamarknaden.
Också Peugeot-Citroën går bakåt (bägge märkena), liksom Seat.
Glädjeämnet i DaimlerChrysler-koncernen är Smart, som ökar med 16,3 procent.
Bara sex av 23 länder noterade minus till och med augusti: Tyskland, Frankrike, Sverige, Tjeckien, Holland och Schweiz. Allra trögast var det i Tejckien, som gick tillbaka 7,6 procent.
Siffrorna har tagits fram av de europeiska biltillverkarnas organisation Acea och gäller hela nya EU förutom Cypern och Malta, och inkluderar icke-medlemmarna Schweiz, Norge och Island.

Annons
Annons
Rulla till toppen