Toppbetyg för Saab 9-3 i USA:s tuffaste krockprov

Saab 9-3 är den första och enda standardutrustade bil som klarat att bli ”Bästa val” två gånger om i USA:s främsta krocktest. Krocktesterna som utförs...
Annons

Saab 9-3 är den första och enda standardutrustade bil som klarat att bli ”Bästa val” två gånger om i USA:s främsta krocktest.

Toppbetyg för Saab 9-3 i USA:s tuffaste krockprov
Krocktesterna som utförs av IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) räknas som de tuffaste i USA. Sidokrockprovet är också mer krävande än det som görs i Europa av Euro NCAP. IIHS den största fristående organisationen i USA för konsumentrelaterad krocksäkerhetsinformation.
9-3 SportSedan följde upp framgången från i fjol beträffande frontalkollisioner genom att nu bli ”Bästa val” även i de sidokollisionsprov som just genomförts.
– Vi är förstås oerhört nöjda över att Saab 9-3 som enda bil har lyckats få toppbetyg i båda proven, säger Peter Augustsson, Saab Automobiles vd och styrelseordförande. Alla system fungerade som avsett och passagerarutrymmet förblev intakt.
– Prov som dessa och EuroNCAP driver otvivelaktigt på utvecklingen, men Saab kommer även i fortsättningen att arbeta enligt den ”säkerhet i verkliga livet”-filosofi vi följt i många år, där utvärdering av verkliga olyckor är hörnstenen i utvecklingsjobbet.
Den provmetod som används av IIHS vid sidokrockproven simulerar att bilen blir påkörd av en stadsjeep eller en pickup i sidan med motsvarande 50 km/h. Provet är mycket tufft – som jämförelse kan nämnas att den rörliga barriär som motsvarar det påkörande fordonet väger 1500 kg, hela 550 kg mer än den som används i EuroNCAP. Barriären är också betydligt högre än i Euro NCAP-testet, vilket innebär att den träffar ovanför sidotröskeln.
Två krockdockor i kvinnligt format finns i bilen, en är placerad i förarstolen, den andra i baksätet bakom föraren.
Den påkörda bilen utvärderas utefter ett stort antal parameterar, totalt åtta olika skadevärden för de åkande samt en strukturbedömning av karossen. Resultaten sammanvägs till ett helhetsbetyg.
Poor, marginal, acceptable och good är de betyg som används för såväl delmomenten som för helhetsrankingen. De allra bästa bilarna kan dessutom få utmärkelsen ”Best pick”.
De bilar som hittills har testats i sidokollission är Saab 9-3 SportSedan, Saab 9-5 (som nådde resultatet acceptable), Volvo S40 (acceptable), Mercedes C-klass, Jaguar X-type, Lexus ES 300, Honda Acura TL, Toyota Camry, Honda Accord, Mitsubishi Galant, Subaru Legacy, Hyundai Sonata, Nissan Altima, Chevrolet Malibu, Dodge Stratus, Mazda 6, Suzuki Verona, Saturn L, Subaru Forester, Hyundai Santa Fe, Honda CRV, Ford Escape, Jeep Wrangler, Honda Element, Saturn VUE, Mitsubishi Outlander, Land Rover Freelander, Suzuki Grand Vitara och Toyota RAV4.
Av de testade bilarna är Saab 9-3 SportSedan den enda bil som i standardutförande fått högsta betyget ”Best pick” i båda proven. (Toyota RAV4 fick också högsta betyg i sidokrocksprovet men då var den extrautrustad med ett safety option-paket – i standardutförandet fick den resultatet poor).
Saab 9-3 SportSedan är i standardutförande utrustad med dubbla, tvåstegs främre krockkuddar, sidokrockkuddar i framstolarna, bälten med försträckare och lastbegränsare, andra generationens SAHR (Saab Active Head Restraint) som skyddar de åkande mot nackskador av whiplash-typ genom att begränsa huvudets rörelse vid bakändes-kollisioner.
Förutom de sidokrockkuddar som finns i stolarna har Saab 9-3 SportSedan även en krockgardin som fälls ut från innertaket och skyddar de åkande både i framstolarna och i baksätet. Gardinen utlöses både vid sidokollisioner och vid kraftiga frontkollisioner (om andrasteget i de främre krockkuddarna aktiveras). Sidokrockgardinen förblir uppblåst i upp till 3 sekunder för att förhindra att de åkandes huvuden slår emot sidorutorna, takstolparna eller yttre föremål under själva krockförloppet.
IIHS-prover har visat att detta extra skydd är särskilt effektivt i frontkrockar som sker offset (när endast en del av fronten slår emot) eftersom de i allmänhet får bilen att rotera efter kollisionen.
Mer information om IIHS och testerna samt nedladdningsbara bilder finns via IIHS:s webbplats.

Annons
Annons
Rulla till toppen