Bilförsäkring: betala efter var – och hur – du kör

Enda sättet att skapa rättvisa premier för bilägare med olika körsträcka och körstil, är att logga var och hur vi kör, tycker allt fler försäkringsbolag....
Annons

Enda sättet att skapa rättvisa premier för bilägare med olika körsträcka och körstil, är att logga var och hur vi kör, tycker allt fler försäkringsbolag.

Bilförsäkring: betala efter var - och hur - du kör
Med ”storebror” i en liten låda ombord finns tekniken för principen ”betala som du kör”. Den som kör längre sträckor än han/hon uppgivit, får betala extra, och den som en viss period kör mindre, får premien sänkt. Och den som kör oförsiktigt, ska också betala mer, eftersom bolaget står större risk. Tekniken testas just nu av brittiska försäkringsbolaget Norwich Union, skriver tidningen Ny Teknik, och Volvia vill köra egna försök redan nästa år.
Tanken är att bilen förses med en ”svart låda” precis som flyget. Där registreras var bilen körs, när och hur fort. Lådan är kopplad till en satellitmottagare, som hela tiden har koll på var bilen befinner sig, och med vilken hastighet den körs. En fördel man får samtidigt är att bilen kan spåras om den blir stulen.
Tekniken kan också byggas ut så att systemet automatiskt ringer efter hjälp vid en olycka.
Mats Johansson, vd för Aktsam, säger till Ny Teknik att han tycker tekniken är intressant, men att den verkar svår att införa administrativt.
Volvos försäkringsbolag Volvia har planer på att testa systemet redan nästa år, i första hand för företagsmarknaden.
– Det kan ju vara svårt för exempelvis en hissreparatör att i förväg säga hur mycket han kommer att köra i tjänsten, säger Lennart Lindorsson, affärsområdeschef inom If (där Volvia ingår). Men det betyder mycket säkerheten också, om systemet direkt kan larma om det händer något med tjänstebilen.
Mats Andersson på Aktsam anser att försäkringarna med det här systemet visserligen skulle bli mer rättvisa, men han gillar ändå inte tanken.
– Personligen gillar jag inte den här typen av bevakning. Som skydd i butiker kan det vara okej, men att följa individer med GPS – där går gränsen, säger Mats Andersson till Ny Teknik.

Annons
Annons
Rulla till toppen