Nyckeln till framgång är en silverfärgad bil!

Hur lyckas man i buisness? Man väljer en silverfärgad tjänstebil! Jo, så enkelt är det – om man får tro en undersökning som Mercedes-Benz Sverige...
Annons

Hur lyckas man i buisness? Man väljer en silverfärgad tjänstebil! Jo, så enkelt är det – om man får tro en undersökning som Mercedes-Benz Sverige har genomfört med tjänstebilsförare.

Nyckeln till framgång är en silverfärgad bil!
Är en silverfärgad bil är nyckeln till kundens hjärta?

Enligt tjänstebilsförarna är silvermetallic är den färg på tjänstebilen som uppskattas mest av kunderna. 28 procent svarar att det är den bästa färgen.
– Silver fortsätter att vara en mycket populär bilfärg. Av de tjänstebilar vi levererade i Sverige 2003, var merparten silverfärgade. Våra prognoser visar att trenden håller i sig, säger Mats Karlsson, chef för personbilsförsäljningen på Mercedes-Benz Sverige.
På plats två och tre kommer svart (tio procent) och blå (åtta procent). En brun bil är rena katastrofen, enligt förarna – noll procent svarade att det är den färg som uppskattas mest av kunderna.
Undersökningen visar också att 69 procent av tjänstebilsförarna tror att valet av bilmärke och – modell påverkar affärerna. Uppfattningen är mer utbredd bland män (70 procent) än bland kvinnor (58 procent).
– Precis som presentationen, kläderna och uppträdandet i övrigt, spelar även bilen in när kunden väljer leverantör. Den här utvecklingen lär fortsätta och kanske kommer vi i framtiden att kunna se skillnader i tjänstebilsvalet beroende på var i landet man arbetar och mellan branscher, säger Mats Karlsson.
Mercedes-Benz har med hjälp av omvärldsanalysföretaget United Minds intervjuat 516 tjänstebilsförare från hela Sverige om hur de ser på bilen som affärsverktyg.

Annons
Annons
Rulla till toppen