Hur lyckas man i buisness? Man väljer en silverfärgad tjänstebil! Jo, så enkelt är det – om man får tro en undersökning som Mercedes-Benz Sverige har genomfört med tjänstebilsförare.
Är en silverfärgad bil är nyckeln till kundens hjärta?
|
– Silver fortsätter att vara en mycket populär bilfärg. Av de tjänstebilar vi levererade i Sverige 2003, var merparten silverfärgade. Våra prognoser visar att trenden håller i sig, säger Mats Karlsson, chef för personbilsförsäljningen på Mercedes-Benz Sverige.
På plats två och tre kommer svart (tio procent) och blå (åtta procent). En brun bil är rena katastrofen, enligt förarna – noll procent svarade att det är den färg som uppskattas mest av kunderna.
Undersökningen visar också att 69 procent av tjänstebilsförarna tror att valet av bilmärke och – modell påverkar affärerna. Uppfattningen är mer utbredd bland män (70 procent) än bland kvinnor (58 procent).
– Precis som presentationen, kläderna och uppträdandet i övrigt, spelar även bilen in när kunden väljer leverantör. Den här utvecklingen lär fortsätta och kanske kommer vi i framtiden att kunna se skillnader i tjänstebilsvalet beroende på var i landet man arbetar och mellan branscher, säger Mats Karlsson.
Mercedes-Benz har med hjälp av omvärldsanalysföretaget United Minds intervjuat 516 tjänstebilsförare från hela Sverige om hur de ser på bilen som affärsverktyg.