”Dödandet måste stoppas!”

”The killing has got to stop, not tomorrow, not in 2010, but now!” Cleas Tingvall, ordförande för Euro NCAP, var skarp i sitt anförande när...
Annons

”The killing has got to stop, not tomorrow, not in 2010, but now!” Cleas Tingvall, ordförande för Euro NCAP, var skarp i sitt anförande när han för inför en stor mediakonferens i Madrid i går presenterade de senaste krocktestresultaten.

Fronten på Citroën C4 är mjuk och ger tre stjärnor av fyra i fotgängarskydd.


Statistiken är skrämmande, konstaterade Claes Tingvall. Inom EU dödades förra året 12.400 cyklister och fotgängare efter att ha blivit påkörda av bilar. 296.000 personer skadades allvarligt i samma typ av olyckor.
Den statistik som presenterades på torsdagen i Madrid var chockerande för konferensdeltagarna, eftersom tidigare rapporter inom EU givit markant lägre siffror.
Dessa siffror gäller alltså enbart påkörda oskyddade trafikanter. Och ändå är inte Grekland, Cypern, Estland, Lettland och Litauen medräknade i denna rapport.
Claes Tingvall betonade att bilindustrin lyckats bra med att öka säkerheten för alla som åker inne i moderna bilar, men att alltför många tillverkare fortfarande tycks strunta helt i fotgängare och andra i trafiken som kan bli påkörda.
Lagstiftning om ”mjukare” konstruktioner i bilfronterna kommer att införas i EU, men det tar tid – lagarna träder i full kraft först 2010. Och lobbyister försöker förhala även det datumet, skriver Euro NCAP i sitt pressmeddelande.
Claes Tingvall förklarade för konferensdeltagarna i Madrid att ”om inget görs, kommer fem människor att dö och 115 att skadas allvarligt vid påkörningar – varje dag”.
”Biltillverkarna har i flera år haft möjlighet att minska detta lidande, men de har valt att inte göra det. De verkar tro att bilköparna inte är beredda att betala några euro extra om det innebär chansen att rädda liv. Jag kan garantera att biltillverkarna har fel här”, sa Claes Tingvall.
Just i går var det en klar markering mot bland andra BMW, som hade två modeller med i senaste Euro NCAP-rapporten, båda med uselt betyg för fotgängarskyddet. Men även Audi A6, Renault Modus, Citroën C5 och VW Touareg var lika dåliga, samtidigt som alla fick toppbetyget fem stjärnor för skyddet inne i kupén.
Bara två av de senaste testade 13 bilmodellerna fick hyggligt betyg för fotgängarskyddet, tre stjärnor av fyra. Det var helt nya Citroën C4 och Seat Altea. Nio av de 13 fick en stjärna.
Sju av 13 fick denna gång toppbetyget fem stjärnor för skyddet inne bilen och totalt har 29 modeller hittills fått fem stjärnor.
Men hittills har ingen bil fått toppbetyget fyra stjärnor för fotgängarskydd.




Annons
Annons
Rulla till toppen