Manipulerade vinterdäck – eller normal variation?

Har Continental tillverkat specialdäck för vinterdäcktester? Misstanken väcks av det finska testföretaget Test World och Aftonbladets Robert Collin instämmer. Continental svär sig fria från alla...
Annons

Har Continental tillverkat specialdäck för vinterdäcktester? Misstanken väcks av det finska testföretaget Test World och Aftonbladets Robert Collin instämmer. Continental svär sig fria från alla misstankar om fusk och har själva beställt ett nytt test för att bevisa att de skillnader som uppstått är normala variationer i produktionen.

Manipulerade vinterdäck - eller normal variation?

Odubbat däck från Continental.

Vinterdäcktester är oerhört svåra att genomföra på ett perfekt sätt. Resultaten kan variera med de lokala förhållandena, och om man upprepar samma procedur är det inte säkert att resultaten blir identiska. Osäkerheten bidrar inte sällan till att det uppstår rykten om "specialdäck" som preparerats till testerna. Just nu går diskussionens vågor höga huruvida Continental fuskat i förra årets vinterdäcktest.
Bland de dubbfria friktionsdäcken fanns det flera nykomlingar i förra årets test och mycket prestige stod på spel. Skulle de nya däcken kunna hävda sig mot de gamla favoriterna? Ett lyckat testresultat betyder massor för försäljningen och det vet alla inblandade.
I fjolårets test vann Continental Viking Contact 3 med 7,7 poäng, tätt följd av Gislaved Soft Frost 2 på 7,6 poäng och nya Nokian RSi på tredjeplats med 7,5 poäng.
För att kunna göra ett vinterdäckstest som kan publiceras i god tid på hösten, innan snön har kommit, måste testet ske på våren – sex månader i förväg. Då uppstår problemet att de "nya" däck som introduceras inför höstförsäljningen knappt har hunnit börja produceras. Däcktestarna tvingas då välja mellan att få tillsänt sig förserie-däck direkt från tillverkarna eller helt avstå från nyheterna, vilket lämnar konsumenterna i sticket utan möjlighet att kunna jämföra nya däck med tidigare favoriter.
Hittills har Test World Ltd i Ivalo, Finland, använt sig av förserie-däck. Men för att kontrollera dessa mot vad som sedan produceras gör man ett "test av testet" påföljande vinter. Alldeles nyligen presenterade Test World Ltd utfallet av detta test i en artikel och man riktar misstankar mot Continental för att ha sänt annorlunda däck till fjolårstestet. Till utseendet identiska med de däck man hittar i handeln men preparerade med annorlunda stomme och mera greppvänlig slitbana!
Enligt Test World uppvisar de Continental Viking Contact 3-däck man köpt i handeln så stora skillnader mot förserie-däcken att det var tillräckligt för att ge Continental den knappa vinsten i fjolårstestet.
Utvecklingschefen för Continentals nordiska vinterdäck, Roland Mårtensson i Gislaved, ifrågasätter inte testresultaten men hävdar att slutsatserna är felaktiga:
"De skillnader som uppmätts ligger inom normen för produktionsdäckens variation. Det är mycket svårt att tillverka däck som är absolut identiska när det gäller alla de inbördes komponenterna. En viss variation är fullt normalt och förväntat."
"Skillnaderna är heller inte större än att slutresultatet sannolikt ändå skulle bli detsamma, alltså att Continentals två premiumdäck ligger i topp av testet" säger Roland Mårtensson.
"Dessutom är det så att alla vintertestdäck passerar genom min avdelning och går vidare ut till tidningarna. Skulle det finnas några avvikelser upptäcks de här, och jag vet att vi inte manipulerat några testdäck."
Roland Mårtenssons chef i Tyskland, dr Burkhard Wies, har tagit del av testresultaten och är av samma uppfattning som sin svenske kollega.
"Avvikelserna är normala. Men för att undanröja alla misstankar har vi beställt ett nytt däcktest av Test World. Vi har bestämt att de fritt får köpa däck var helst de vill i Norden, men minst en omgång i vardera Sverige, Finland och Norge, av testvinnande Continental och konkurrenten Nokian RSi. Test World ska sedan köra samma test som i fjol och även mäta de eventuella variationer som finns i gummiblandning, stommen och materialtjockleken."
"När testet är klart, om cirka två veckor, ska Test World Ltd publicera resultaten. Vi vill ha full öppenhet och har ingenting att dölja," avslutar dr Weis.
På auto motor & sport avvaktar vi resultatet och återkommer med mer fakta när det nya testet är klart.

Annons
Annons
Rulla till toppen