Michelin sticker ut och bromsar bättre

Till nästa vintersäsong kommer Michelin med ett nytt dubbdäck, X-Ice. Genom ökat dubbutsticket och andra förbättringar utlovar man väsentligt kortare bromssträcka på is. Michelins nya...
Annons

Till nästa vintersäsong kommer Michelin med ett nytt dubbdäck, X-Ice. Genom ökat dubbutsticket och andra förbättringar utlovar man väsentligt kortare bromssträcka på is.

Michelin sticker ut och bromsar bättre

Michelins nya X-Ice

Michelin sticker ut hakan och påstår att deras nya dubbdäck X-Ice väsentligt förkortar bromssträckan på is. Genom en mängd förbättringar, med bland annat ett utökat dubbutstick till 1,2 millimeter, hävdar Michelin att X-Ice ger fyra meter kortare bromssträcka vid 30 km/h, jämfört med ett genomsnitt av konkurrentdäcken.
I teorin behöver man bara öka dubbutsticket för att erhålla bättre egenskaper på is och snö. Om man till exempel ökar utsticket med 0,1 millimeter förbättras bromssträckan med tre procent. Men i praktiken går det inte att öka dubbutsticket hur långt som helst, eftersom dubben blir instabil i sitt fäste och riskerar att trilla ur däcket.
För att komma runt problemet har Michelin utvecklat en ny teknik för att förankra dubben. En styv gummiblandning i botten håller dubben på plats och en mjukare, silika-inblandad slityta ligger ytterst i däckmönstret. Michelin garanterar ett genomsnittligt dubbutstick på 1,2 millimeter och även att detta ska bibehållas, år efter år.
Ett V-format däckmönster med lameller ser till att ge rätt grepp i snö och bra dränering av snöslask och vatten. Däckmönstret är till nästan 40 procent "öppet", vilket förbättrar dräneringsförmågan ytterligare.
Michelins nya dubbdäck finns med i det däcktest som genomförs just nu i Ivalo, Finland. Senare i vår fortsätter testet med olika asfaltegenskaper. Vinterdäckstestet publiceras här i auto motor & sport i början av nästa höst.

Annons
Annons
Rulla till toppen