Konsumentverket jagar däckbranschen

Konsumentverket vill ha tydligare märkning av däck som innehåller skadliga HA-oljor. Däckbranschens organisationer är inte motståndare, men vill istället se till helheten. I ett nyligen...
Annons

Konsumentverket vill ha tydligare märkning av däck som innehåller skadliga HA-oljor. Däckbranschens organisationer är inte motståndare, men vill istället se till helheten.

I ett nyligen utkommet pressmeddelande säger Konsumentverket att det är angeläget att däck med HA-oljor fasas ut ur bilparken. Hälso- och miljöskadliga partiklar frigörs vid slitage mot vägbanan och det är därför viktigt att minimera andelen däck med HA-oljor.
"Om konsumenterna blir upplysta om att det finns trafiksäkra däck utan HA-oljor har de möjlighet att köpa sådana däck i stället. Det skulle vara ett viktigt val för både miljö och hälsa," säger Karin Lindell, Konsumentverkets generaldirektör.
Det som Konsumentverket föreslagit är att det ska finnas enkel men tydlig skriftlig information ute hos handlarna; en skylt med texten "Tala gärna med din återförsäljare om var du kan köpa bildäck utan miljöfarliga HA-oljor, till exempel miljömärkta däck".
En av branschorganisationerna, Däckspecialisternas Riksförbund, har ställt sig bakom Konsumentverkets förslag, medan Däckleverantörernas Förening (DF) och The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) vägrar.
"Detta visar att det behövs en lagstiftning om en informationsskyldighet för företag när det gäller varors miljöpåverkan," anser Karin Lindell på Konsumentverket.
Torsten Johansson, kanslichef på STRO, motsätter sig inte bättre miljöval när konsumenterna köper däck. Men det är viktigt att se till helheten, anser han:
"HA-oljorna är bara en del av den miljöpåverkan som däcken bidrar till. Mycket viktigare är hur lättrullat däcket är, det kan spara mycket bränsle och därmed avgasutsläpp under den totala livslängden. Andra viktiga miljöpåverkande egenskaper är livslängden och buller," säger Torsten Johansson.
"Vi har inte alls motsatt oss en kampanj tillsammans med Konsumentverket," fortsätter Torsten Johannson, "tvärtom välkomnar vi den. Men då ska konsumenterna få hela bilden klar för sig. HA-oljorna är ändå på väg att bli förbjudna och utgör snart inget problem mer, då är det bättre att fokusera på övriga egenskaper."
Däck med HA-oljor har främst varit uppe till diskussion i Sverige och det har lett till att nästan alla vinterdäck – både dubbade och friktionsdäck – idag är fria från HA-oljor. I övriga Europa har intresset varit klent och däcktillverkarna har väntat på en gemensam lagstiftning från EU, som dock dröjt.
Ekonomiskt sett är övergången till HA-fria däck inte speciellt märkvärdig, däremot har det funnits problem med att få lika bra våtegenskaper på sommardäck som är HA-fria. De problemen är dock på väg att lösas och flera tillverkare har signalerat att det snart även kommer sommardäck på bred front som är HA-fria. Totalt sett är mängden HA-oljor mycket låg i ett vanligt personbilsdäck, cirka 0,1-0,3 gram.
Ett EU-förbud mot att sälja däck som innehåller HA-olja i slitbanan – det vill säga i kontaktytan mot marken – kommer troligen år 2010. Enligt Konsumentverket finns det dock ingen anledning att vänta tills förbudet träder i kraft, då man menar att det redan idag finns säkra vinterdäck och sommardäck utan dessa oljor att köpa. Delar av däckbranschen har som sagt en annan uppfattning, de ser hellre till däckens totala miljöpåverkan.

Annons
Annons
Rulla till toppen