Bobs skrämskott: Ett märke skall bort

GM-chefen Robert Lutz skrämde upp en massa amerikanska återförsäljare ordentligt när han tillkännagav att man kunde tänka sig att sänka ett till av GM:s ”skadade”...
Annons

GM-chefen Robert Lutz skrämde upp en massa amerikanska återförsäljare ordentligt när han tillkännagav att man kunde tänka sig att sänka ett till av GM:s ”skadade” varumärken.

Bobs skrämskott: Ett märke skall bort
Lutz skräms.

General Motors går nu igenom en av sina svåraste perioder någonsin, med vikande försäljning och lönsamhet, och en skuldbörda större än konungariket Sveriges. Börsvärdet än nu så lågt så att inte bara Volvo AB utan även motorcykeltillverkaren Harley-Davidson är högre värderat än världens största bilföretag – tillika världens största verkstadsindustri.
Ställförträdande koncernchefen, den 73-årige veteranen Bob Lutz, förklarade under ett tal till börsanalytiker på Wall Street i påskas att ”ingenting nu var heligt” och att man kunde överväga att göra sig av med ett av de märken som går sämst på USA-marknaden. Enligt analytikerna skulle det handla om Pontiac eller Buick – inte alls Saab som bara är en liten fisk i den grumliga dammen.
Uttalandet väckte dock så stor storm internt att Lutz själv fick gå ut och dementera sina ganska drastiska formuleringar och klargöra ”att vi inte skall lägga ner en massa jobb på de märken som är dåliga, utan fokusera på dem som går bra”. Vilket betyder Cadillac, Hummer , GMC och i någon mån även Saturn.
Goda råd är nu dyra hos GM och bara under den senaste veckan har man beslutat sig för att att stoppa ett nytt stort investeringsprogram (ny bakhjulsdriven plattform), lagt fram ett erbjudande om avgångsvederlag till medarbetare som vill sluta och inlett förhandlingar med facket kring sjukförsäkringarna för de anställda.
Åtgärderna skall dock enligt ledningen inte äventyra de beslut som har tagit för GM:s Europaverksamhet.

Annons
Annons
Rulla till toppen