Saab-chef på charmoffensiv i USA

Jan-Åke Jonsson, nybliven VD på Saab Automobile AB, är i USA och charmar återförsäljarna. Han försöker gjuta mod i de luttrade säljarna och berättar att nu kan det bara gå uppåt.

Saab har det inte lätt på den amerikanska marknaden, den viktigaste efter Sverige och Storbritannien. Oktober månads försäljning var en av de sämsta på länge, även om man fortfarande tror att året i sin helhet ska bli ett litet lyft uppåt jämfört med fjolåret. 2004 var i sin tur ingen höjdare med 20 procent mindre försäljning än 2003.

Bild 503604
Saab-chefen Jan-Åke Jonsson gjuter mod i amerikanska säljarkåren.
För att gjuta mod i de luttrade Saab-säljarna, som länge tjatat om nya modeller, är den nyblivna VD:n Jan-Åke Jonsson i USA.
- Jag har aldrig någonsin sett en sådan entusiasm och beslutsamhet från GM:s sida att göra oss framgångsrika, sa Jan-Åke Jonsson bland annat på ett återförsäljarmöte.
Jan-Åke Jonsson förklarade att GM:s besparingar inte kommer att drabba Saab och att ingen av de framtidsmodeller som man nu arbetar med kommer att läggas ned av kostnadsskäl.
Samarbetet med Subaru är nedlagt men det kommer en ny sjusits-SUV efter den snabbt framtagna 9-7X, det är man övertygad om i USA. Just nu funderar man också på om det ska bli en efterföljare till det första Subaru-samarbetet, 9-2X.
På försäljarmötet påpekades det faktum att Saabs varumärke har en bra potential. De få som känner till Saab har i allmänhet en positiv inställning och de som inte känner till Saab har ju heller inte någon negativ inställning. Ett mycket värre - och dyrare - utgångsläge vore att förändra ett varumärke med dålig image.
I förra veckan inledde Saab en ny annonskampanj där man betonar Saabs arv och anknytning till flygindustrin. "Born from Jets" beskriver hur 16 flygingenjörer startade bilmärket 1947. Nu startar också det välbehövliga arbetet med att rusta upp försäljningslokalerna i USA, de 250 handlarna ska få snyggare "showrooms" med en enhetlig design på lokalerna.