GM faller för trycket - inför nya rabatter

Oktober-försäljningen blev en katastrof i USA och nu faller General Motors för trycket och inför nya rabatter. Nybilsköparen ska finna "röda prislappar" på alla GM:s bilmodeller.

Amerikanska bilindustrin har under en lång tid försökt möta den dåliga försäljningen med allt mera lockande extrapriser. En konstgjord andning som de japanska och europeiska biltillverkarna försökt undvika i det längsta, men i många fall tvingats följa.
I somras skedde en "grand finale" i rabattkriget när de tre stora (GM, Ford och Chrysler) erbjöd en typ av personalrabatt som innebar att alla nybilsköpare kunde handla en 05:a för samma låga pris som bilindustriarbetarna. På så vis lyckades man rensa i lagren av osålda fjolårsbilar och lämna plats för de nya 06:orna.
Som många analytiker varnat för blev det dock en tuff rekyl på nybilsförsäljningen, som sjönk med som mest 30 procent för vissa märken under oktober.
General Motors är nu den första biltillverkaren som kryper till korset och återinför generösa rabatter på nybilar. Man gör det i form av "röda prislappar" vilket innebär att bilmodellen har ett fastställt maxpris. Att införa ett "rätt-pris-direkt" som Citroën i Sverige törs man inte, eftersom hela amerikanska bilhandeln är uppbyggd på underliga rabatter och en "dold" försäljningsvinst på finansieringen av bilköpet.
GM:s rabatter utfaller väldigt olika, beroende på märke och modell. Många av modellerna från Chevrolet, GMC, Buick och Pontiac får röda prislappar som ligger upp till 4 000 dollar under listpriset. Som minst kan det innebära en rabatt på 700 dollar.
General Motors övriga bilmodeller från Cadillac, Hummer, Saturn och Saab förväntas också få "röda lappar", men på betydligt lägre belopp kring 500 dollar.
Initiativet från GM sätter press på de andra biltillverkarna att göra likadant. Sannolikt följer Ford och Chrysler efter, med de motvilliga japanska och europeiska tillverkarna några steg efter.