Hemma bra, men borta bäst för GM

För första gången kommer General Motors att sälja fler fordon utomlands än på sin hemmamarknad i Nordamerika. Nästa år blir skillnaden ännu större.

Att bearbeta en mogen marknad är alltid mycket svårare än att ge sig in på ställen där tillväxten och efterfrågan ökar. Att sälja bilar i USA är inte lätt, med tuffa krav från kunderna och en mördande konkurrens. Det blir speciellt tydligt för General Motors i år, då man för första gången säljer fler bilar utanför Nordamerika än på sin stora hemmamarknad.
Under 2005 räknar GM med att sälja 4,5 miljoner fordon i Nordamerika och 4,6 miljoner utanför USA och Kanada. Så sent som 2003 sålde GM 20 procent fler bilar på hemmamarknaden jämfört med försäljningen utomlands. Förra året såldes 4,7 miljoner bilar "hemma" och 4,3 miljoner internationellt.
Trenden fortsätter nästa år då skillnaderna framför allt beror på att GM sänker sin produktionskapacitet i USA och anpassar den till en ännu lägre efterfrågan. GM:s närvaro i Asien betalar sig med allt högre försäljning, inte minst i Kina. Men för att öka lönsamheten inom GM räcker det inte bara med att sälja bra utanför USA och Kanada, den enorma hemmamarknaden är fortsatt mycket viktig för den totala försäljningen.