Även november blev en svart månad i USA

De första försäljningssiffrorna för november månad har börjat läcka ut till amerikanska media. Bilförsäljningen går bättre, men fortfarande dåligt.

Oktober månad blev en katastrof för bilförsäljningen i USA. Försäljningen sjönk, totalt sett, men framför allt var det de inhemska märkena som fick storstryk av asiatiska tillverkare.
Imorgon torsdag kommer de officiella siffrorna för november månads bilförsäljning i USA, men redan idag har det börjat läcka uppgifter till media.
Höga bensinpriser fick kunderna att överge stora SUV:ar och pickuper under oktober och där ser det ut som om försäljningen blivit något bättre. Både Ford och GM antyder att "truckarna" sålde cirka tio procent bättre under november, jämfört med oktober, men då ska man ha i minne att oktoberförsäljningen störtdök med minus 30 procent för denna bilkategori.
Både GM och Ford, samt även Chrysler (med utökade garantier), har försökt "boosta" novemberförsäljningen med nya rabatter. Något som man i det längsta försökte undvika efter att ha rensat nybilslagerna av 05:or under sommaren.
Uppgifter från Toyota och Honda antyder att de fortsätter att öka sina marknadsandelar på den Nordamerikanska marknaden. Exakt hur mycket får vi reda på under torsdagen.
I genomsnitt har det sålts 17 miljoner fordon per år i USA det senaste decenniet, men så mycket lär det inte bli under 2005. Under december förväntas bilförsäljningen öka marginellt men om det sker en markant ökning så är det först under januari. General Motors introducerar då sin nya fullsize-SUV Chevrolet Tahoe och den följs senare under året av systermodeller hos Cadillac, GMC, med flera. Även Ford har några nya modeller som förväntas öka intresset hos de amerikanska kunderna.