November-försäljning blev förväntat svag i USA

Som väntat blev bilförsäljningen i november svag. Men ljuspunkter finns och i USA hoppas man på en bättre december-försäljning.

Försäljningssiffrorna för personbilar i USA finns nu klara för november månad. Som väntat gick det betydligt sämre än fjolåret, men inte alls så katastrofalt som "svarta oktober". De inhemska märkena går fortsatt dåligt och Toyota tar en allt större marknadsandel (+ 5 procent) på deras bekostnad.
De japanska märkena marscherar alla framåt med ökade marknadsandelar. Honda ökar med 6,4 procent, Subaru med 5 procent - till och med sorgebarnet Mitsubishi rapporterar ökad försäljning med 7 procent. Undantaget är Nissan, som i början på året gick bra men nu har backat med nästan 8 procent. Även koreanska Hyundai gick bättre med en ökning på 12 procent.
Bland de europeiska märkena utmärker sig BMW och Audi med 11 respektive 15 procent ökning. Även Porsche gick bra med plus 10 procent.
General Motors tappade 11 procent jämfört med fjolårets november, Ford föll 18 procent och Chrysler är fortfarande det inhemska märke som minskar minst bland de tre - minus 7 procent.
Alla de tre stora understryker att "trafiken" ökat i försäljningshallarna och att man förväntar sig en fortsatt ökning även under december. Tidigare prognoser på en total årsförsäljning på 15,4 miljoner bilar (tidigare har man snittat på cirka 17 miljoner bilar per år) är nu uppskruvad något och man tror att det säljs ungefär 16 miljoner bilar i USA under 2005.
Produktlanseringen kommer att öka nästa år och med nya modeller att visa upp hoppas man på ett bättre 2006. Men som vi tidigare skrivit så är den långsiktiga trenden för de amerikanska märkena långt ifrån tillfredställande. Det krävs krafttag av extraordinär art för att få amerikanska kunder att vända tillbaka till sina inhemska bilmodeller.