Unga bilköpare väljer bort amerikanska modeller

Amerikansk bilindustri har det tufft, och värre kan det bli. En ny undersökning visar att unga amerikaner föredrar importbilar. Den åldersgrupp som är mogna nog...
Annons

Amerikansk bilindustri har det tufft, och värre kan det bli. En ny undersökning visar att unga amerikaner föredrar importbilar.

Den åldersgrupp som är mogna nog att köpa bil, i USA, kallas för ”generation Y”. AutoPacific har undersökt hur denna grupp, mellan 18-28 år, väljer bil. Undersökningen visar att de inhemska märkena i USA kan få det ännu värre i framtiden.
AutoPacific kan meddela att unga bilköpare egentligen inte har speciellt annorlunda värderingar än deras föräldrargeneration. Generation Y värdesätter lågt pris, image, tillförlitlighet och värde för pengarna. Skillnaden är att man i allmänhet värdesätter dessa egenskaper en smula högre än sin föräldrargeneration.
Men det allvarliga börjar när AutoPacific blir mer konkret i sina frågor och undrar vilka bilmodeller som generation Y äger. SUV:ar, pickuper och stora bilar går bort helt och istället är det mindre, sportiga importbilar som väcker störst habegär.
Ur svenskt perspektiv är det intressant att Volvo S40 faktiskt kommer in på en hedrande 15:e plats, strax nedanför betydligt mera kända modeller som Honda Civic, VW Golf och Lexus IS. Men ur amerikansk bilindustris synvinkel är det dyster läsning, först på åttonde plats kommer en USA-tillverkad bil och även långt ner i listan är det glest med jänkejärn.
Är det då så viktigt vad ungdomarna tycker? Helt klart, det är de tidiga köpmönstren som sedan upprepar sig under decennier och ”generation Y” är ingen liten grupp – de representerar 70 miljoner bilinköp!
I topplistan nedan finns de mest populära bilmodellerna för generation Y. I tabellen finns också ”medianålder” angiven och den kan vara missledande vid en första anblick. Tar man till exempel Scion tC (Toyotas ungdomsbil, säljs bara i USA) så är medianåldern för bilköparen relativt hög – betydligt över generation Y – men den ägs till 32 procent av personer ur åldersgruppen 18-28 år. Av det kan man utläsa att även ungdomsinriktade bilmodeller attraherar många äldre bilköpare. Generation Y är alltså inte enbart intressanta på grund av hur många bilinköp de gör, utan också för att deras bilval påverkar många äldre personer i sina val av bilmodell.

Annons
Annons
Rulla till toppen