Renault vill shoppa svenskt

Det går allt bättre för Renault och nu har man även ordnat upp problemen hos Nissan. Dags för lite nya uppköp? Jodå, våra rykten säger att både Volvo och Saab står på shoppinglistan!

Bilindustrin är en turbulent bransch där det hela tiden händer nya saker. Det går bra för någon och mindre bra för någon annan, vilket förstås leder till frågorna: vem köper och vem slukas?
Renault har haft en lyckosam period med storsäljande modeller och ett ambitiöst säkerhetsarbete som tidigare varit helt okänt för franska bilmodeller. Den karismatiske Renault-chefen Carlos Ghosn skickades för några år sedan iväg på ett till synes säkert självmordsuppdrag när han skulle rycka upp det konkurshotade Nissan. Idag tjänar Nissan pengar som aldrig förut och har en bred modellflora som snabbt uppdateras - dessutom har vi bara sett början på de positiva synergieffekter som de samägda bolagen Nissan och Renault kan åstadkomma.
Med välfylld kassa är därför inte så konstigt att Renault ger sig ut på shoppingrunda. Renault och Nissan har lyckats, visst, men för att bredda portföljen gäller det att skaffa sig åtminstone ett välkänt premiummärke. Det skulle hjälpa framför allt Renault att komma in på den lukrativa Nordamerikanska marknaden, där man inte alls har någon representation.
Amerikansk bilindustri går knackigt just nu och Fords kassa kan behöva akut påfyllning om 2006 inleds med strejker och arbetskonflikter.
Initierade källor säger att Renault redan lagt ett bud på Volvo Personvagnar men fått ett artigt nej från Ford. Dock måste det kännas tryggt för Ford att ha vetskapen om en seriös köpare ifall nästa år skulle få den tråkiga inledning som många tror, efter att bilarbetarfacket UAW grävt upp stridsyxan igen.
General Motors sålde snabbt sina aktier i Fuji Heavy Industries, det vill säga Subaru, till Toyota för en tid sedan när man behövde fylla på kassakistan. Även om GM sitter med 15-20 miljarder dollar i kassa så kan de snabbt ta slut vid en utdragen arbetsmarknadskonflikt, därför är även Saab ett tänkbart märke för Renault.
Inledningen av 2006 kan bli spännande!