Hur ska det gå för Smart?

Under sina åtta års existens har Daimler-Chryslers dotterbolag Smart gått med förlust hela tiden. Branschanalytiker beräknar att förlusterna uppgår till svindlande 24 miljarder kronor. Hur ser framtiden ut för ett sådant bilmärke?

Daimler-Chryslers ledning brottas med flera frågor om Smarts framtid, och många inblandade väntar på besked senast under nästa månad:
* Ska Smart försöka komma in på USA-marknaden?
* Ska man satsa på en efterföljare till Smart Forfour?
* Har Smart över huvud taget en framtid inom DaimlerChrysler-koncernen?
Smart har inte visat vinst något enda år sedan märket lanserades 1998. Och händelserna på senare tid bådar knappast gott: förra året stoppades en planerad introduktion i USA och i år avbröts den pågående utvecklingen av en ny SUV-modell samtidigt som tillverkningen av Smart Roadster lades ned.

Bild 503805
Framtiden för Smart Forfour ser oviss ut.

Enligt Automotive News Europe har analytiker räknat fram att Smart under sin existens gjort en total förlust på motsvarande 24 miljarder kronor, eller 38.000 kronor per såld bil.
Smartchefen Ulrich Walker har lovat att sälja fler Smartbilar i år än förra året, och det verkar lyckas - med liten marginal. Förra året såldes 140.000 bilar.
Under 2006 har Smart inga nya modeller att bjuda på - nya Fortwo kommer 2007 - men några specialversioner erbjuds och dessutom kommer bilarna att säljas med olika former av rabatter.
Branschanalytiker är oense om huruvida Smart har en framtid i USA; en anonym analytiker säger till Automotive News Europe att Smart Fortwo knappast kan bli lönsam - vägarna och trafiken i USA gör att den bara kan lyckas i några få storstadsområden.
En tysk Smartåterförsäljare säger att modellen Forfour är alldeles för okänd: "Folk vet inte att den finns..."
Smart har under 2005 byggt ut sitt återförsäljarnät med 196 försäljningsställen, till totalt 1.120 över hela världen. Samtidigt har några stängts och i stället integrerats med försäljningshallar för Mercedes.
Kanske kan Smart Forfour överleva om den kan byggas på komponenter från Mercedes A-klass, kommenterar en återförsäljare.
"Rekonstruktionen som pågår inom Smart har gått bra hittills", sa Daimler-Chryslers tillträdande chef Dieter Zetsche i november. "Vi ska genomdriva den till och med 2007."
Och Smartchefen Ulrich Walker gick i november ut med ett brev till sin personal där har betsämt dementerade alla rykten om att Smart skulle vara till salu.