Europaförsäljningen: Kia ökar mest

Under årets första 11 månader har det sålts 14.147.932 nya personbilar i Europa - en minskning med 0,5 procent mot förra året. Största ökningen noteras på Island och mest backade försäljningen i Polen. Vinnande märke är Kia, med GM-importer från USA på andra plats.

Bild 503839
Det går bra för Kia, upp 49,8 procent.
Island ökade sin bilförsäljning mest i Europa under årets 11 första månader (+53 procent), med Lettland på andra plats (+48) och Danmark på tredje (+22). Mycket bra gick bilbranschen också i Irland och Estland.
Tyskland ökade med 2,6 procent, Frankrike med 3,1 och Sverige med 4,4.
Sämst gick det i Polen, som tappade 26 procent, Ungern (-5) och Slovenien (-4).
Italien tappade 1,1 procent, Norge 3,2.
Statistiken gäller "det nya EU" - 23 länder plus Island, Norge och Schweiz (siffror från Malta och Cypern saknas).
Märkesligan toppas av Kia, som ökat med 49,8 procent mot förra året. GM:s USA-märken ligger tätt efter med plus 45,3 procent.
Tredjeplatsen intas av Skoda, som ökade 16 procent, före BMW, +12,6 och Suzuki +11,7. Audi hänger på med +11 procent, före Honda med +10 procent.
Bra har det gått även för Land Rover med +9,0 procent och Mitsubishi, +8,9.
Volvo tappade 1,5 procent och Saab 0,5. Deras moderbolag gick totalt sett back: Ford minus 3,2 procent och GM minus 0,3.
Bild 503840
Jaguar tappade 23 procent.
Största förlustsiffran noterar konkursade MG Rover (-58 procent), med Jaguar näst sämst på minus 23 procent.
Fortsatt dåligt går det för Fiat (-12 procent) och Alfa Romeo (-18).
Mazda har det fortfarande motigt (-8) och även Nissan minskar (-4).
Hyundai hamnar på plus 3 procent.
Peugeot-Citroën-gruppen backar med 2,4 procent, varav Peugeot svarar för -5,1. Citroën däremot ökade med 1,0 procent.
Volkswagen som grupp ökar 4,8 procent och enda förlusten svarar Seat för (-5,3). Gruppens småmärken Lamborghini och Bentley ökade tillsammans 6,3 procent, men från mycket små absoluta tal.
Mercedesgruppen noterar -0,2 procent, vari ingår +0,2 för Mercedes och -6,6 för Chrysler. Smart klarade +1,6 procent.
Siffrorna har tagits fram av de europeiska biltillverkarnas organisation Acea.