Tyska lyxbilscupen avgjord - vinst för BMW

I det inofficiella racet mellan Mercedes och BMW om vem som är störst har Mercedes alltid vunnit - fram till i år. Nu ser det ut som om BMW segar sig förbi och vinner.

Det är mycket prestige och kamp mellan de två bilmärkena Mercedes och BMW. I modern tid har alltid Mercedes framstått som det största bilmärket och i de flesta fall sålt fler bilar än BMW. Men nu kan det bli ändring med en ny herre på täppan.
Inför årets sista månad framstår BMW som det största lyxbilsmärket med en försäljning på 1.020.156 bilar, knappt före Mercedes med 961.600 sålda bilar. Detta trots att Mercedes haft en mycket snabb produktutveckling och lanserat fyra nya modeller under året, vilket gett en ökning i Europa på 3,1 procent.
BMW:s storsäljare 3-serien har länge dominerat sin klass och när den nyligen kom i ny generation resulterade det i ökad försäljning. Totalt har försäljningen i Europa ökat med 9,5 procent för BMW. Det går alltså mycket bra för BMW men Tysklands-försäljningen av både 3-serien och 5-serien har varit en berg-och-dalbana med kraftigt skiftande siffror.
Att Mercedes nu förlorar sin förstaplats till BMW är en stor prestigeförlust. Mercedes kan inte längre hävda att man är det ledande lyxbilsmärket, den kronan har BMW (för tillfället?) tagit över.