Sveriges första bilvaruhus öppnar i Jönköping

Nu är Holmgrens bilvaruhus klart. Med 40.000 kvadratmeter och åtta bilmärken finns det mycket att välja mellan. Målet är att sälja 10.000 bilar 2006.

Att åka till en bilhandlare med ett eller möjligtvis två bilmärken är det som vi vant oss vid hittills. Men med nya EU-regler för bilförsäljningen är det dags att tänka om - nu kommer bilvaruhusen!

Bild 503879
Holmgrens i Jönköping blir först ut med ett bilvaruhus för åtta olika märken.
Holmgrens Bil AB i Jönköping är först ut med ett riktigt bilvaruhus. Genom att köpa upp två intilliggande fastigheter och bygga till ytterligare 15.000 kvadratmeter utökar man sin ursprungliga bilhall på 5.000 kvadratmeter till hela 40.000 kvadratmeter. Dessutom skapar man en 300 meter lång fasad ut mot E4:an, ett utmärkt skyltfönster för de eventuella kunder som rullar förbi på motorvägen.
Att bilvaruhus ligger i tiden är något som Benny Holmgren är övertygad om, när han blivit intervjuad av Svenska Dagbladet:
"Jag är övertygad om att branschen kommer att förändras, precis som vi redan sett i elektronikbranschen där en mängd små radioaffärer blivit stora elvaruhus. Kunderna har brist på tid, så även bilköparna, det är väldigt få som kör runt i helgerna och provkör hos olika handlare. Hos oss kan de titta på exempelvis tio småbilar i 100.000-kronorsklassen, provköra två och vara klara med bilköpet."
De bilmärken som finns hos Holmgrens Bil i Jönköping är Saab, Opel, Hyundai, Toyota, Lexus, Peugeot, Chevrolet, Cadillac, Corvette samt transportbilar och begagnat. Målsättningen för 2006 är att sälja 10.000 bilar, i så fall skulle det utgöra cirka två procent av den totala nybilsmarknaden i Sverige.