Porsche Carrera GT går mot slutet

Porsches produktion av Carrera GT närmar sig sitt slut. I april byggs den sista GT:n i Leipzig-fabriken. Porsche Carrera GT har blivit en större succé...
Annons

Porsches produktion av Carrera GT närmar sig sitt slut. I april byggs den sista GT:n i Leipzig-fabriken.

Porsche Carrera GT går mot slutet
Porsche Carrera GT har blivit en större succé än vad man vågade hoppas. Men snart är produktionen över.
Porsche Carrera GT går mot slutet
(Klicka på bilden och ladda hem skrivbordsbild)

Beslutet att bygga supersportbilen Carrera GT satt hårt inne. Porsche ville säkerställa sig om en ”väsentlig” försäljning innan man drog igång produktionen. Men intresset översteg med råge Porsches förväntningar.
I slutet av december meddelade Porsche att man levererat sin 1.111:e Carrera GT, den här gången till en kund i Förenade Arab Emiraten. Därmed börjar slutet närma sig för den planerade produktionen av 1.250 Carrera GT. I april 2006 byggs den sista GT:n, i fabriken i Leipzig (där även Cayenne byggs).
Sett i backspegeln har Carrera GT varit en mycket större succé än Porsche någonsin kunnat föreställa sig. Bilen visades första gången för en liten grupp utvalda journalister, tidigt på morgonen vid Louvren, inför öppnandet av bilsalongen i Paris 2001.

Porsche Carrera GT går mot slutet
I april 2006 byggs den sista GT i fabriken i Leipzig.

Produktionen startade i september 2003, som årsmodell 2004, och bilen har sedan dess fått ta emot många utmärkelser. Porsche har räknat ut att Carrera GT medverkat i inte mindre än 1.500 tidningsartiklar och varit på framsidan till de mest kända biltidningarna 100 gånger. Marknadsföringsvärdet för Porsche kan alltså inte överskattas.
Cirka hälften av alla Carrera GT har sålts i USA. Övriga viktiga marknader har varit Tyskland, Storbritannien, Italien och Mellanöstern.
Ursprungligen togs motor, transmission och chassi fram för att skapa en ersättare till tävlingsbilen 911 GT1 – en bil som skulle kunna hävda sig under det klassiska 24-timmars racet på Le Mans. Vad som ändrade planerna har varit föremål för diskussioner sedan dess.
Officiellt heter det att Porsche behövde alla sina tekniker till utvecklandet av den nya SUV-modellen Cayenne, men elaka tungor har lika länge hävdat att det var VW:s vd Ferdinand Piëch som använde sitt veto i styrelserummen.
Carrera GT skulle nämligen blivit ett allvarligt hot mot Audis sportvagn R8 och någon intern kamp hade man inte råd med.

Annons
Annons
Rulla till toppen