Spionbilder på Mercedes E-klass

E-klass ska få sitt facelift i sommar och det innehåller en mängd förbättringar för att återfå kundernas förtroende. Men även utseendet ska förbättras, förstås, och...
Annons

E-klass ska få sitt facelift i sommar och det innehåller en mängd förbättringar för att återfå kundernas förtroende. Men även utseendet ska förbättras, förstås, och spionbilderna ger en ganska god bild av vad vi kan vänta oss.

Spionbilder på Mercedes E-klass
Mercedes E-klass får lite annorlunda front till sommaren. Med facelift blir det lite tuffare utseende med ny grill, moderna strålkastare och LED-ljus. Foto: Skoochythatone.

Den proffsiga och snabbt uppdaterade entusiastsajten ”eMercedesBenz” har fått spionbilder från en kompis med artistnamnet Skoochythatone. Bilderna är många och detaljerade. Även om bilen är maskerad och (som alltid) svart går det att få en relativt klar bild av hur faceliftet och den nya fronten ska se ut.
Av bilderna kan vi förstå att Mercedes planerar att använda ljusdioder i större antal, precis som vi kan se hos en del andra tillverkare (bakljusen på nya Audi A6, till exempel). Lysdioder spar utrymme, drar lite ström, tänds blixtsnabbt, håller hela bilens livslängd och ger friare händer för designteamen. Dessutom ser det ”modernt ut”. Lysdioderna används både fram och bak i ljusarmaturen.
Invändigt kan vi ana oss till en modernare inredning med ratt som liknar den i SL. Centrumkåpan av ratten är övertejpad, om det är för att dölja något eller bara täcka över ett hål är svårt att säga. De elektriska bromsarna avskaffas och ersätts med mera konventionella bromsar, som vi rapporterat tidigare.
Som vi kunnat se förut i ett flertal av våra nyhetsnotiser har Mercedes haft stora problem med sin viktigaste modell, E-klass. Elektroniktrubbel, krånglande elektriska bromsar, svårartade rostangrepp och en allmän svacka i tillverkningskvalité har gjort att även trogna kunder har fått djupa veck i pannorna. Nästa generation E-klass ska få en mindre komplex elektronik och MÅSTE ha en högre byggkvalité för att inte fullständigt erodera sönder det stolta varumärket. En utmaning för alla inblandade, liksom en nervös väntan för de luttrade aktieägare som fått se sina investeringar sjunka drastiskt i värde sedan 90-talet.

Annons
Annons
Rulla till toppen