Vägverket: Farligt med sämre däck bak

Har du olika mönsterdjup på däcken? Då ska bästa däcken sitta bak, annars ökar olycksrisken. Det har Vägverket fått verifierat vid ingående studier av dödsolyckor.

Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen. När bara två nya däck monteras ska de alltid sättas bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.
På Vägverket har utredare av dödsolyckor uppmärksammat att fordon med sämst däck bak kan vara överrepresenterade bland dödsolyckorna i trafiken, där däckens skick bidragit till olyckan.

Bild 500406
De bästa däcken ska sitta bak enligt Vägverket.
- I de sladdolyckor som har lett till dödsfall, som jag har granskat den senaste tiden, var det mer regel än undantag att de sämsta däcken satt bak, säger Jerry Steen, Vägverket Region Väst.
- Efter samråd med bland annat Däckbranschens Informationsråd har vi börjat titta lite mer noggrant på just skillnader i slitage mellan fram- och bakdäcken när en bil har tappat greppet
Som en konsekvens av detta har flera Vägverksregioner påbörjat djupstudier av äldre data från dödsolyckor. Syftet är att bättre kunna belägga eventuella samband mellan att föraren kört med en bil med bättre grepp fram än bak och ökad risk att skadas allvarligt eller dödas i trafiken.
Om bilen har bästa däck fram ökar risken för sladd. Bilar är betydligt sämre på att ta upp krockvåld från sidan än framifrån eller bakifrån. Om man får sladd och krockar med exempelvis en mötande bil är risken stor att det blir en farlig sidokollision.