Bönhörd av GM?

Bild 500721
För ett knappt år sedan avslutade jag den här sidan med orden "Om man nu tror på Saab, varför inte sätta igång och investera?"
För nio månader sedan skrev jag "vi hoppas att den kärva sanningen ska pressa GM att ta hand om Saab så bra som varje förälder vill ta hand om sitt barn."
För tre månader sedan bad jag om en etanolhybrid från Saab och att den välvda vindrutan från gamla Saab 900 ska bli Saab-standard.
Och skrev: "Lyckas Jan-Åke och Saabgänget att få oss bilnördar att drömma om framtida Saabar kommer GM:s chefer och storägare att per automatik följa med och kräva att de ska byggas."
Just nu verkar allt rulla Saabs väg och mina vildaste drömmar har sprängts av alla rykten om kommande Saabmodeller. Inom tre år lär det finnas en eller två SUV:ar, en ny 9-5 och 9-3 - med 4WD som tillval, en roadster och en coupé - samt en småbil!
Alla, vad jag förstår, med välvd framruta! Och etanolhybriden är på gång...
Tre år. Då står det 2010 på almanackan.
För ett knappt år sedan trodde 35 procent av ams-läsarna att Saab skulle vara sålt till Kina eller nedlagt år 2010. Och jag hade inte slagit vad om motsatsen…
Så vad har hänt?
Svaret är inget - och massor.
De senaste veckorna har vi besökt Pixbo, den lilla svenska filial där Saabs svenska ledning sitter, och där varumärket ska få sin unika karaktär och försöka undgå ödet att malas ner i GM:s stordriftskvarn.
Vi har besökt Rüsselsheim, där nya 9-5 och 9-3 ska byggas och ritas! Och vi har träffat personer, som borde veta vad som hänt.
Bob Lutz (GM:s utvecklingschef) utstrålar som vanligt "bildåre" och målar med bred pensel. Det är första gången som jag träffat honom som han inte säger något raljant om Saab. Mer konkret, mer bestämd.
Carl-Peter Forster (GM:s europachef och Saabs ordförande) känns mycket fokuserad. Trött på undergångssnacket.
Jan-Åke Jonsson (Saabchefen) är positiv som vanligt, men lättare, mer avslappnad.
Alex Daniel (designern som ritade Aero X) är fullständigt glasklar över att Saab kan vara kaxigt "up market". Glad, och otålig.
Knut Simonsson (Saabs marknadsföringschef) har nästan inget corporate bull-shit-snack, och är upprymd som ett barn som tror på jultomten den 24:e december.
Och så vidare.
Vändningen? Genomslaget för Aero X, etanolmotorerna, ökad försäljning och det faktum att Saab och GM äntligen spelar ihop. Från kulturkrig till enad front.
Visst kan vi vara neggiga och oroa oss över om Saab ska få tillräckligt med spännande teknik i sina bilar, så att de lever upp till sitt utseende.
Blir det lättviktsteknik, aluminium-chassin, raffinerade 4WD-system och värsta sortens ESP? Räcker Opel-tekniken till? Eller Cadillacs krav? Och vad kan verkligen Pixbo bestämma?
Viktiga frågor. Men just nu bryr jag mig inte. Saab har kommit ut ur sin långa depression. Dags för action och passion.
Det är inget mirakel som skett. Men framgång kräver tro.