Mer mångfald i Formel 1

Bild 500818Framåt hösten kommer vi att nås av de dystra beskeden att massarbetslöshet väntas i Formel 1 på grund av de nya regler som FIA inför från 2008.
Det är då F1 får enhetsdäck, standard-ECU, tvårace-motorer, fyrarace-växellådor samt fria chassin.
Enhetsdäcken eliminerar i ett slag majoriteten av testdagar vilket betyder att behovet av att ha ett särskilt testteam på 40-50 personer försvinner.
Standard-ECU och tvårace-motorer samt fyrarace-växellådor betyder sedan att antalet motoringenjörer sannolikt halveras och av 10-15 datorloggningskillar under GP-loppen blir bara enstaka kvar.
Största revolutionen är dock att FIA släpper kravet på att F1-teamen måste ha konstruerat och byggt sin egen bil.
Från 2008 kan alltså de små teamen köpa bilar av de stora (som lär bygga egna bilar även i fortsättningen).
Mot slutet av detta decennium lär vi ha fem- sex team som bygger F1-bilar på beställning av andra team.
På motorsidan kommer fler biltillverkare lockas att delta, liksom små specialistföretag. Mario Illien (fd Ilmor)ryktas redan vara igång och fler lär följa.
En intressant utveckling - som paradoxalt nog medger större mångfald.