Rör inte mitt körkort...

Fartkamerorna, eller "säkerhetskameror" som Vägverket försöker döpa dom till, är skamfläckar och fattigdomsbevis. Cyniska monument på hur dåliga politiker vi har.

Bild 500844Smaken av metall i munnen kommer mikrosekundsnabbt som en betingad reflex - så fort jag ser en fartkontroll.

Dåligt samvete?
Tja, inte mer än Svensson kan jag tro. På grund av slumpens skördar har jag aldrig varit av med lappen och bara bötat för fortkörning en gång i Sverige.
Jag anstränger mig för att hålla 30 och 50 och "momsar" med förnuft och ibland...


I fjol skrev Polisen ut drygt 180.000 fortkörningsböter och nästan 20.000 körkort drogs in på grund av fortkörning. Och antalen stiger - eftersom vi har en så kallad Nollvision, som kräver åtgärder.
Hög hastighet fortsätter att målas ut som faran nummer ett. Helt obegripligt.
Skulle alla trafikbrott registreras automatiskt skulle för övrigt ingen ha körkort...

Fartkamerorna, eller "säkerhetskameror" som Vägverket försöker döpa dom till, är skamfläckar och fattigdomsbevis. Cyniska monument på hur dåliga politiker vi har.
Varje gång jag ser en fartkamera tänker jag att den står där enbart eftersom våra politiker inte tycker att vi har råd att bygga säkra, mötesfria vägar.
Vi kan inte ens köra mellan landets största städer på motorväg, vilket är en skandal.

Vägen där kameran står är troligen olycksdrabbad, men i stället för att göra något åt faran - den usla vägen - sätter man stolt upp en kamera för att skjuta över ansvaret och skulden på oss bilister.
Alla med lite koll bromsar in när de ser en fartkamera - men det hindrar inte samhället från att håva in pengar och körkort med hjälp av storebror-ser-dig-skåp. 24.000 åkte dit i fjol och i år lär det bli många fler.

Fakta säger att landets säkraste vägar har den högsta hastigheten, 110 km/h. Men fakta säger också att tysk motorväg med sin mycket högre trafikintensitet och bitvis fria hastighet är säkrare än den svenska. Antalet omkomna på svensk motorväg är 35 procent högre än på den tyska, räknat per personkilometer.

Somnar svenskarna av uttråkning?
Hur många som åker fast för fortkörning på svenska motorvägar vill varken Polisen eller Vägverket berätta. Inte heller hur många hundratusentals polistimmar som läggs ner på hastighetsövervakning. Det är pinsamt att man fortsätter med dom här låga trakasserierna, som inte ens kan försvaras med miljöhänsyn.

Motorvägskörning i jämn lunk i 130 km/h drar mycket mindre än 30 km/h i stan eller ryckig landsvägskörning som vi ägnar oss åt på dåliga landsvägar.
130 på motorväg skulle minska hastighetsskillnaden mellan bilar och de flesta av oss skulle vara nöjda, och sluta jaga poliser med blicken.
Ett nytt myndighetsförslag vill höja fortkörningsböterna rejält och gränsen för fortkörning ska ligga på sex km/h. Vill man att vi ska ha ögonen fastnitade på hastighetsmätaren? Är det trafiksäkerhet? 116 km/h på motorväg ska ge 2.000 kronor i böter.

Alla vet att fylleriet är det stora problemet, men där tas inga krafttag. Laglösa knarkare och tjuvar kommer man knappast åt med fartkameror - där fastnar bara Svensson.
Att de flesta fortkörningsböter som utfärdas inte har någonting med trafiksäkerhet att göra, det vet alla. Ska jag bli av med lappen, ska jag också gjort något riktigt farligt!
Så ge oss fartgränser som vi kan respektera och vägar som är säkra.