Ron Dennis-gate

Det sägs aldrig och hålls strikt inom väggarna men ledningen för Mercedes, eller som det heter nuförtiden, DaimlerChrysler, är idag ursinniga och tuggar fradga över...
Annons

Det sägs aldrig och hålls strikt inom väggarna men ledningen för Mercedes, eller som det heter nuförtiden, DaimlerChrysler, är idag ursinniga och tuggar fradga över den usla utdelningen på koncernens massiva investering i Formel 1.

Ron Dennis-gateSedan 2001 har den tyska biljätten plöjt ner mer än tio, kanske bortåt femton miljarder kronor i F1-teamet McLaren som man de facto bara äger till 40 procent. Dessutom kostade det Mercedes ett hyggligt antal miljoner dollar att köpa in den resterade fjärddelen av Mario Illiens motorsmedja, Ilmor, och döpa om den till Mercedes High Performance Engines. Att MHPE hittills bara producerat medelmåttiga motorer av tveksam kvalite – åtminstone vad gäller hållbarheten – gör inte herrarna i Stuttgart gladare.
Speciellt stör det faktum att McLaren vann tio race 2005 men trots detta hamnade ingen av titlarna hos McLaren och skulden faller tungt på teamledningen, läs Ron Dennis.
Stuttgart håller även Ron Dennis som ansvarig för att tre av teamets mest framstående tekniska chefer med Adrian Newey i spetsen flydde McLaren under fjolåret. Denna ”braindrain” har varit kännbar men kunde enkelt stoppats med rejäla lönelyft. Men Ron Dennis gjorde en grav missbedömning av läget och trodde att medarbetarna lojalitet skulle hålla dem kvar.
Samma missbedömning förefaller Ron Dennis ha gjort när det gäller Kimi Räikkönen vars kontrakt löper ut i höst. Kimi signades 2001 som underbarn med praktikantlön de första åren men i år lyfter finländaren 45 miljoner dollar i lön och Kimis manager ville i fjol förlänga Räikkönens kontrakt i tre år på nuvarande nivå.
Men Ron Dennis sa även då nej och kontrade med ett bud på nivån 25 miljoner varvid Kimis manager raskt sålde en option på Kimis tjänster 2007-2009 till Ferrari för någon miljon dollar – som ett slags påtryckning på McLaren.
Ferrari (läs Jean Todt), som alltid tänker strategiskt, köpte gärna optionen eftersom Michaels Schumachers situation fortfarande var oklar. Rimligen borde ”Schumi” pensionera sig efter säsongen 2006 eller möjligen 2007. Hursomhelst, för Ferrari var optionsköpet ett sätt att säkra framtiden med minst en toppförare.
Vad ingen i fjol somras kunde förutse var att Fernando Alonso plötsligt skulle skriva på ett kontrakt för McLaren för 2007-2009, därtill på en lönenivå av ungefär en tredjedel av vad Kimi Räikkönen tjänar i år.
Mercedes å sin sida har naturligtvis inget emot att ha världsmästaren Alonso i McLaren – men även den taffliga hanteringen av Räikkönens kontrakt ligger naturligtvis Ron Dennis i fatet
Och som ett resultat sitter Kimi sedan i fjol med svartepetter i knät. Frågan Kimi slitit med sedan i vintras är om han ska stanna i McLaren med lönereduktion och få Alonso som teamkompis eller köra en röd eller möjligen blågul bil från 2007?
Oavsett val förefaller det bli en lönesänkning och Räikkönen är just nu tvingad att bestämma sig inom de allra närmsta veckorna.
Samtidigt förbereder Stuttgart sitt övertagande av aktiemajoriteten i McLaren. Troligen köper Mercedes samtliga aktier av Ron Dennis och Mansour Ojjeh (som har 60 procents ägande tillsammans) och vem skulle bli förvånad om teamets namn samtidigt ändras till Mercedes High Performance Cars.
Att Ron Dennis skulle få vara kvar som chef är mot bakgrund av alla felbeslut helt otänkbart Ron Dennis fyller dessutom 60 år nästa år, vad vore lämpligare än att ge honom en stor påse med guldpengar och låta honom avgå frivilligt?
Ron Dennis har de facto redan planerat sitt framtida boende och avgångsvederlaget, som bör bli ett tresiffrigt antal miljoner dollar, kan Dennis låsa in i kassaskåpet i sin nyinköpta, nyligen renoverade jättevilla i Schweiz.
Sen kan möjligen skicklige administratören, verkställande direktören i Mercedes High Performance Engines, Ola Kjällenius, ta över som chef i f d McLaren. På så sätt får vi återigen en svensk som teamchef i F1.

Annons
Annons
Rulla till toppen