Först i världen: BMW 7 med vätgasdrift

BMW är först i världen med en vätgasdriven bil klar för serieproduktion. En första serie om 100 stycken 7-seriebilar med vätgasdriven förbränningsmotor ska byggas för...
Annons

BMW är först i världen med en vätgasdriven bil klar för serieproduktion. En första serie om 100 stycken 7-seriebilar med vätgasdriven förbränningsmotor ska byggas för utvärdering av den teknik som visar vägen till ett totalt oberoende av fossila bränslen.

Först i världen: BMW 7 med vätgasdrift
Någon infrastruktur för vätgastankning finns inte ännu, men BMW visar ändå vad som är möjligt med sin ”Hydrogen 7.”

BMW Hydrogen 7 har en tolvcylindrig motor på 260 hk och accelererar 0 – 100 km/h på 9,5 sekunder. Toppfarten är elektroniskt reglerad till 230 km/h. Eftersom tillgången på vätgasstationer är begränsad kan bilen även köras på bensin.
BMW Hydrogen 7 är beviset på att flytande vätgas kan användas som energikälla i produktionsbilar, skriver BMW i sitt pressmeddelande. Med introduktionen av modellen etablerar BMW Group även början till en infrastruktur med vätgasstationer, vilket är förutsättningen för att miljövänligt bränsle ska kunna användas av många i framtiden.
Vätgas för motordrift kan lagras på olika sätt. BMW har valt att arbeta med flytande väte. Man har kommit fram till att jämfört med komprimerad vätgas i trycktank, har den flytande vätgasen mycket högre energiinnehåll. Om man jämför samma mängd flytande vätgas som vätgas komprimerad till 700 bar, har den flytande vätgasen 75 procent större energiinnehåll. Det betyder att den bil som drivs med flytande vätgas får en mycket längre körsträcka.
För närvarande finns inget nätverk med vätgasstationer. Därför kan BMW Hydrogen 7 köras på både vätgas och bensin.
Räckvidden med vätgas är drygt 200 kilometer, plus 500 kilometer med bensindrift.
BMW har valt att satsa på vätgasdrift i vanliga förbränningsmotorer i stället för den andra tekniken med bränsleceller och elmotorer. BMW menar att motorn i Hydrogen 7 ger högre effekt, vilket ger prestanda, komfort och säkerhet som stämmer bättre med märkets image. Dessutom blir motorpaketet lättare, och mycket billigare att tillverka, enligt BMW. Hydrogen 7 är anpassad till serietillverkning i den vanliga produktionslinan vid fabriken i Dingolfing, där den byggs parallellt med övriga modeller i 5-, 6- och 7-serien.

Först i världen: BMW 7 med vätgasdrift
Knapparna på ratten styr vilket motorsystem som är aktivt.

Motorn i Hydrogen 7 är en 6-liters V12:a som ger 260 hästkrafter. Max vridmoment är 390 Nm vid 4.300 r/min. Acc-siffran 0 – 100 km/h anges till 9,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 230 km/h.
Tvåbränslelösningen i Hydrogen 7 kräver dels anpassad motorstyrning och bränsleförsörjning, dels två separata bränsletankar. För att ge så lång räckvidd som möjligt har bilen både en konventionell 74 liters bensintank och en tillsatstank som rymmer ca 8 kg flytande vätgas.
För att vätgasen ska vara flytande, krävs att den är nerkyld till en temperatur på cirka minus 250 grader celsius – ett faktum som har varit en stor utmaning vid konstruktionen av vätgastanken.
Tanken har dubbla väggar bestående av 2 mm rostfritt gods och en 30 mm superisolering med vakuum mellan den inre och yttre tanken.
Detta reducerar värmeöverförningen till ett minimum, och vakuumlagret motsvarar 17 meter (!) frigolitisolering. Förbindelsen mellan den inre och yttre tanken utgörs av kolfiberband som även de minimerar värmeöverförningen.
Under körning omvandlas den flytande vätgasen till gasformig och matas till bränslesystemet. Den gasformiga vätgasen måste sedan värmas upp innan den går in i insprutningssystemet, vilkett sker med hjälp av motorns ordinarie kylsystem. Två värmeväxlare som samverkar värmer bränslet innan det mixas inför insprutningen.
Eftersom vätgas i motsats till fossila bränslen inte innehåller kol genererar förbränningscykeln varken kolväten eller koloxid. Endast minimala halter av kolväten, koloxid och koldioxid genereras av smörjmedlen i motorn och genom rensning av kolfiltren under vätgasdriften.
Den enda relevanta faktorn är därför kväveoxidutsläpp vilka framförallt genereras vid mycket höga förbränningstemperaturer. En mycket flexibel styrning av förbränningscykeln gör det möjligt att kontrollera kväveoxidbildningen. I praktiken betyder detta att motorn under dellast drivs med en större syreandel i bränsleblandningen och följaktligen en hög lambdafaktor på mer än 2. Därför är temperaturen i förbränningsprocessen relativt låg vilket håller kväveoxidutsläppen på ett minimum.

Först i världen: BMW 7 med vätgasdrift
Man kör miljövänligt men vätgastankarna räcker bara för 20 mils körning, sedan får motorn slå om till bensindrift.
Annons
Annons
Rulla till toppen