Sällsynt Fiat fångad på bild

Fiats nya modell i Golfklassen - den som återtar namnet Bravo - är till största delen utvecklad i dator. Det sägs att det bara finns tre prototyper för testkörning, vilket givetvis försvårar för spionfotograferna. Men här kan vi visa att Bravo är på rull, bokstavligt.

Bild 501631
Magna Steyr i Österrike har hjälpt till med nya Bravo, bilen som ersätter den föga framgångsrika Stilo. (Klicka för större).


Fiat Bravo ersätter Stilo, som aldrig blev den framgång företaget hoppats på. Och för att inte förlora för mycket pengar, var det viktigt att få fram en ersättare snabbt. Fiat tog hjälp i konstruktionsarbetet av Magna Steyr, legotillverkaren i Österrike som bygger bland andra BMW X3, Saab cab och Chrysler Voyager.
Och snabbaste sättet att utveckla en ny bil är att göra mesta jobbet i dator. Samtidigt spar man pengar i och med att man slipper bygga så många prototyper.
Just därför har det varit ont om spionbilder på nya Bravo. Men här har vår enträgne spanare hittat ett rullande Bravo-exemplar i Italien.
Trots tydliga indikationer tidigare i år, blev det ingen premiär för Bravo på Parissalongen, så nu får vi utgå från att den släpps till salongen i Genève i mars - eller tidigare.
Nya Bravo ska byggas i Fiats fabrik i Cassino, och produktionstakten är planerad till 120.000 bilar per år.

Bild 501632
Sannolikt kommer nya Bravo att göra premiär på bilsalongen i Genève 2007. (Klicka för större).


Bild 501633
Nya Fiat Bravo lånar mycket av designen från Grande Punto, men får mer uttalad kilform. Säljstart i vår. (Illustration och bilder: Automedia)