Scirocco tränar fortkörning

Hittills har vi bara sett Volkswagens retroinspirerade folksportbil Scirocco fullt påklädd i stekheta Death Valley, men nu träffade vi på den i högfartstest på Nürburgring....
Annons

Hittills har vi bara sett Volkswagens retroinspirerade folksportbil Scirocco fullt påklädd i stekheta Death Valley, men nu träffade vi på den i högfartstest på Nürburgring. Och med vit kaross visar den tydligare att designen ligger nära konceptet Iroc från Parissalongen 2006.

I princip kan man säga att återuppståndna Scirocco är en VW Eos som klassisk coupé, med fast tak. Det mesta av tekniken är gemensamt mellan de båda sportbetonade modellerna. Men Scirocco blir den tuffare, mer fokuserad på kördynamik. Samtidigt blir den mer praktisk, med stor baklucka à la halvkombi.

Scirocco tränar fortkörning

Nya Scirocco tar upp traditionen från den uppskattade folksportbilen på 70- och 80-talet. Den behåller det mesta av designen hos konceptet Iroc från 2006.

Motorprogrammet lär bli detsamma som till Eos, med den turbo/kompressorladdade 1,4-litersfyran på 170 hästar i botten. 200-hästarsmaskinen från Golf GTI blir ett vassare alternativ och på dieselsidan erbjuds en tvåliters commonrailmotor på 170 hästkrafter.

Scirocco tränar fortkörning

Scirocco – återkomsten: Liksom förebilden (1975-91) är nya Scirocco en 2+2-coupé med framhjulsdrift och stor halvkombilucka bak.

En värstingversion med 230 hästar kommer också, enligt vissa förhandsuppgifter, men knappast någon större V-motor. Och någon fyrhjulsdrift finns inte i sikte. Inte än i alla fall.
Nya Scirocco kommer sannolikt att premiärvisas i Genève i vår, och kort därefter startar serieproduktionen i Palmela i Portugal, där den byggs parallellt med coupé-cabrioleten Eos.
Priserna beräknas enligt tyska källor starta från 25.000 euro.

Annons
Annons
Rulla till toppen