Officiella effektsiffror för Lexus IS-F

M3-dödaren från Lexus visades för första gången redan i januari på Detroitsalongen men effektsiffrorna från den fem liter stora V8 har än så länge varit...
Annons

M3-dödaren från Lexus visades för första gången redan i januari på Detroitsalongen men effektsiffrorna från den fem liter stora V8 har än så länge varit okända.
Kvalificerade gissningar har sagt runt 400 hk och 500 Nm vilket visade sig stämma bra överens med verkligheten. Det rätta svaret lyder 423 hk och 504 Nm.

Officiella effektsiffror för Lexus IS-F

Under plastlocket ligger 423 hästkrafter och vilar vilket betyder tre fler än i BMW M3 och Audi RS4. Maximalt vridmoment uppges till 504 Nm.

Det gör att den hamnar mitt i getingboet då effektsiffrorna nästan är exakt de som återfinns under huven på huvudkonkurrenterna BMW M3 och Audi RS4 som bägge har 420 hk. Det finns vissa nyhetssidor som uppger att effektuttaget på IS-F är 417 hk men dessa har helt enkelt glömt bort att omvandla den officiella siffran till europeiska DIN-hästar. Lexusmotorns 311 kW ger alltså tre hästkrafter mer än motorerna från bayrarna.
Ett tydligare övertag på konkurrenterna får IS-F när det kommer till det maximala vridmomentet. Med 504 Nm är den klart mer vridstark än M3, med 400 Nm, och RS4 som ger 420 Nm. Fattas bara annat när den japanska maskinen har runt en liter större cylindervolym.
För att slå Lexus IS-F på fingrarna krävs en Mercedes C63 AMG vars drygt sex liter stora motor krämar ur sig 457 hk och 600 Nm.

Officiella effektsiffror för Lexus IS-F

Bullen på huven behövs för att skapa utrymme åt den fem liter stora V8-motorn.

I likhet med loket från Stuttgart är IS-F utrustad med automatlåda men kan skryta med en växel mer än Mercedesen – åtta steg för IS-F och sju för C63.
Toppfarten beräknas till 298 km/h men om den blir begränsad till 250 km/h när den kommer till Europa är ännu inte känt. I Japan där den nu finns i butikerna är toppfarten begränsad till 180 km/h.
På papperet är alltså AMG-Mercedesen kungen i klassen men det återstår att se vem som regerar när man tar ut dem på vägen för ett test i verkligheten…

Annons
Annons
Rulla till toppen