Galet i Tokyo!

De galna japanerna bjuder just nu på flippat bilparty i Makuhari Messe i Chiba City utanför Tokyo. Bisarra konceptbilar och knasiga japanska småbilar trängs med...
Annons

De galna japanerna bjuder just nu på flippat bilparty i Makuhari Messe i Chiba City utanför Tokyo. Bisarra konceptbilar och knasiga japanska småbilar trängs med skräckinjagande sportbilar och monstruösa hybriddrivna limousiner som ska göra lyxkonsumtionen legitim igen.
Ams Fredrik Huldt finns på plats och har plockat sina favoriter bland alla nyheter på den 40:e Tokyo Motor Show.

Årets dräpare

Galet i Tokyo!

Nissan GT-R genererar överlägset mest uppståndelse på salongen.

Trots miljöboom och C02-skräck går det inte att ta fel på vilken bil som genererar mest uppståndelse här i Tokyo – Nissan GT-R! Efter år av väntan och förseningar är den mytomspunna japsracern äntligen här. Och bilen lever upp till siffrorna i faktabladet kommer den att erbjuda en av värdens mest extrema körupplevelser.
Vad sägs om en helt ny dubbel-turbo-matad V6:a på 480 hästar, ett nytt innovativt fyrhjulsdriftsystem, 6-växlad transmission med dubbelkoppling och enorma bromsar från Brembo. En rolig detalj är instrumentpanelen som designats av gänget bakom Play Station-spelet Gran Turismo!
En stor del av utvecklingsarbetet har genomförts på Nürburgrings nordslinga och Nissan hävdar ett varvrekord på 7 min 38 sekunder! Detta trots att banan var delvis blöt.
Se fram mot en intressant provkörningsrapport så snart vi lyckas lägga vantarna på en GT-R. Den här kärran lär sparka röv framöver…

Årets nästan-premiär

Galet i Tokyo!

CR-Z är en gas/el-hybrid med fina prestanda.

Ska Honda ge efter för omvärldens krav på en comeback för deras saknade mini-sport-coupé på Civic-bas? Mycket tyder på det. Ett av Tokyo-salongens hetaste koncept är hybridsportbilen CR-Z.
Bilen är en gas/el-hybrid och Honda lovar både fina prestanda, låga utsläpp samt ett lätt och sportigt chassi. Exteriören domineras av den dramatiska och djupt skurna grillen. En tight coupé-kaross, snajdiga LED-strålkastare och maffiga 19-tummare. På insidan är det sportig hi-tech som gäller. Mätarhuset består av en läcker glasskapelse som sägs vara både funktionell och futuristisk. Fortsätt tjata hos Honda-handlarna så blir den snart verklighet.

Årets grusjärn
Du kan läsa första provkörningen av Mitsubishis EVO X i senaste numret av ams (nummer 22-2007). Här i Tokyo står bilen som ska klippa till den kärran rakt på hakspetsen. Åtminstone om Subaru får som de vill.
Petter Solberg har varit djupt involverad i utvecklingen av Impreza WRX STI. Något som borgar för att den här kärran har tagit ett rejält steg i rätt riktning sedan vi såg den sist. Som vanligt är grundkonceptet symetrisk permanent fyrhjulsdrift och en turboladdad boxerfyra. Till i år får bilen en rad sköna gadgets som kopierats från Petters WRC-bil. Bl.a. DCCD – Driver´s Control Center Differential som låter dig sätta upp bilen optimalt efter väglag och hur aggressiv du vill att bilen ska vara när du släpper loss alla 308 hästar och 422 Nm.
En komplett förarbil säger Subaru. Frågan är dock vart körglädjen tog vägen i designen? Fuji Heavy Industries borde byta ut Subarus designavdelning snarast.

Årets silikonbröst

Galet i Tokyo!

Honda Puyo ser enligt Fredrik Huldt ut som rullande, självlysande silkonbröst.

Undrar om det inte är dags för Honda att införa drogtester på sin designavdelning. Enligt dem kommer vi nämligen köra omkring i rullande, självlysande silkontuttar framöver. Bränslecell-drivna lillepluttbilen Puyo är inte bara bisarr i sin ”soft-box”-design utan har ett mjukt silikonskal som ska vara skonsamt för fotgängare vid en kollision.
Precis som mänskliga bröst är det tänkt att bilen ska förmedla en varm och vänlig känsla när man klämmer på den… Det sägs inget om hur materialet reagerar på biltvättar, minusgrader eller högsommarvärme.

Årets charmtroll

Suzuki X-head må vara liten som ett kylskåp men attityden krigar lätt med Dodge RAM, Nissan Titan och de andra jättepickuperna. Hög markfrigång, fyrhjulsdrift med bromsad centerdiff gör den optimal för buskörning. Formatet 3 750 x 1 696 x 1 860 mm gör den perfekt för stadskörning. Dess praktiskhet och charmiga design gör den dessutom perfekt både som modepryl och som komplement för räddningstjänsten.
Tyvärr är X-head bilen som en enad internationell presskår och allmänhet kommer att förälska sig i, men som ändå aldrig blir verklighet. Eller?

Årets gapkäft

Ja, vi förstår att tanken är att nya Audi A1 ska käka upp vinstmarginalerna för BMW:s Mini. Men är inte det här att göra det hela lite väl övertydligt ändå.

A1, eller Metroproject som Audi än så länge kallar den, har alla typiska Audi-features som quattro och stram och stilren interiör. Bilen drivs av 1,4-liters TFSI-motor som levererar 150 hästar till framhjulen via en DSG-växellåda med dubbelkoppling.
Bakhjulen då? De kopplas bara in om nöden kräver och drivs av en elektrisk motor som ger 41 hästar och ett mastigt vridmoment på 200 Nm. Elmotorn kan även driva bilen utsläppsfritt i stadstrafik. Förbrukningen är såklart låg, 4,9 l/100 km, och utsläppen stannar på 112 g/km. Men en bil som A1 bör kunna nå den magiska 3-litersgränsen. Kom igen Audi!

Annons
Annons
Rulla till toppen