Leno bygger miljö-Corvette

Underhållaren och TV-stjärnan Jay Leno är en välkänd profil inom motorvärlden. När det närmar sig den årliga SEMA-showen i Las Vegas kan man vara säker...
Annons

Underhållaren och TV-stjärnan Jay Leno är en välkänd profil inom motorvärlden. När det närmar sig den årliga SEMA-showen i Las Vegas kan man vara säker på att det visas upp ett projekt där han är inblandad. I år är hans bidrag en etanol-konventerad Corvette med en 8,2 liter V8 på 600 hk.

Leno bygger miljö-Corvette

Syndigt svart men med grönt samvete. Fronten är helt byggd i kolfiber och de aerodynamiska detaljerna är hämtade från LeMans-bilen Corvette C6-R. Herr Leno är en riktig finsmakare när det gäller bilar. KLICKA FÖR STÖRRE

Jay Leno, som sedan en tid samarbetar med GM, slog sig samman med firman Pratt & Miller, som har utvecklat Corvettes racingbilar som bland annat tävlar på LeMans 24-timmars lopp, för att skapa den ultimata Corvetten. Grundmaterialet är en Z06 som sedan begåvats med valda delar från racerbilen C6-R men också en hel del unika lösningar för just denna modell.
Användningen av har viktbesparande kolfiber återfinns både under skalet samt på de racinginspirerade aerodynamiska detaljerna.
Motorn är i grunden samma aluminiumblock från LS7-motorn i Z06 men är rejält omgjord. Cylindervolymen har sammanlagt ökat med 1,2 liter till 8,2 och effekten uppges till styvt 600 hästkrafter. Motorn egentliga ”party piece” är etanolkonverteringen vilket gör att den går att köra på E85.
”Jag älskar tanken på att ha 600 hk till mitt förfogande samtidigt som jag använder ett närproducerat bränsle” säger Leno i ett officiellt uttalande och det är inte första gången han satsar på en sportbil med en viss miljöstämpel. Hans förra projekt tillsammans med GM var en sportbil med vass linjeföring och med en turbin motor på 650 hk som tankas med biodiesel. Även den gången var utgångsmaterialet Corvette Z06 och det är ingen dålig grund. Z06 har visat sig kompetent att utmana de bästa europeiska sportbilarna.
För att försäkra sig om att få hejd på etanol-Corvetten har man monterat bromsar från Brembo med sexkolvsteknik fram och med fyra kolvar bak.

Interiört har man inte försakat någon bekvämlighet och användning av läder är flitig. Faktum är att man även kostat på sig att lägga in lite extra ljudisolering för att göra herr Lenos söndagsturer så njutbara som möjligt.

Annons
Annons
Rulla till toppen