Diesel kör om bensin i Tyskland

För första gången säljs det fler dieselbilar än bensinbilar i Tyskland. Det är det mest anmärkningsvärda när försäljningssiffran för oktober summeras. Bland de stora oktobervinnarna...
Annons

För första gången säljs det fler dieselbilar än bensinbilar i Tyskland. Det är det mest anmärkningsvärda när försäljningssiffran för oktober summeras. Bland de stora oktobervinnarna återfinns bland annat Land Rover, Lada och framförallt Suzuki som ökar med hela 61,5 procent.

Den stora nyheten när försäljningssiffrorna för oktober blir offentligjorda är alltså att för första gången såldes det fler dieselbilar än bensinbilar i Tyskland. Med 49,6 respektive 49,5 procent knep oljebrännarna förstaplatsen med knapp marginal.

Diesel kör om bensin i Tyskland

Lada ökade försäljningen med 38,4 procent. Endast Suzuki var bättre.

Sammanlagt såldes det 281.845 bilar under oktober månad i förbundsrepubliken. Det är 4,1 procent färre än under samma månad 2006. En stor del av förklaringen kan tillskrivas den momshöjning som skedde i Tyskland vid årsskiftet. Många passade på att köpa sin nya bil innan momsen höjdes, från 16 till 19 procent, för att spara en hacka. Hittills i år har försäljningen backat med 7,6 procent.
Bland de som trots allt ökar sin försäljning är Suzuki bäst. Med plus 61,5 procent är Suzuki klart före Lada (38,4 %) och Land Rover (22,9 %).
För de tre inhemska premiummärkena gick BMW bäst med en ökning på 14 procent jämfört med oktober 2006. Detta att jämföra med Audi, som steg 8,5 procent, och Mercedes som ökade knappt med 0.7 procent. Dock är Mercedes allt jämt störst totalt sett med en marknadsandel på 10,2 procent. Audi och BMW innehar 8,6 respektive 9,2 procent av marknaden.

Bland förlorarna finner vi Opel som rasar med hela 20,7 procent. Men även Ford (-6,3 %) och Volkswagen (-5,7 %) backar en aning. Men de är inte de enda som tar ett steg bakåt. Honda backar hela 24 procent och Toyota 10,4. Inte heller hos Peugeot och Citroën pekar mungiporna uppåt. Med en minskad försäljning på 14,5 och 15,3 procent är det lätt att hålla sig för skratt.
Volkswagen är dock alltjämt ohotad som största bilmärke med en marknadsandel på 20,5 procent.

Annons
Annons
Rulla till toppen