Passat 2,0 FSI blir 1,8 TSI

Den nya turbomatade 1,8-litersmotorn, som bland annat återfinns i nya Audi A4, kommer nu till Volkswagen Passat där den ersätter 2,0 FSI. Förtjänsten blir effektökning...
Annons

Den nya turbomatade 1,8-litersmotorn, som bland annat återfinns i nya Audi A4, kommer nu till Volkswagen Passat där den ersätter 2,0 FSI. Förtjänsten blir effektökning på tio hästkrafter och ett ökat maximalt vridmoment på 50 Nm. Utöver detta blir det dessutom en miljövinst med en minskad medelförbrukning på 0,8 l/100km.

Passat 2,0 FSI blir 1,8 TSI

Passat 1,8 TSI får 160 hk och 250 Nm och kräver i genomsnitt 7,6 liter bensin per 100 kilometer.

Med ett allt tydligare fokus på koldioxidutsläpp jobbar tillverkarna hårt på flera olika fronter med att minska CO2-utsläppen. På bensinsidan stavas svaret downsizing och Volkswagen tillhör dem som initialt lyckats bäst med detta med införandet av TSI-motorerna. Tidigare har de endast återfunnits i de mindre modellerna men nu kommer den även till mellanklassaren Passat.
Här i Sverige sker det genom att 2,0 FSI-motorn ersätts av 1,8 TSI-motorn (hos Audi heter den 1,8T FSI). Den turboladdade 1,8-litersmotorn ger 160 hk och 250 Nm. Vridmomentstoppen kommer redan vid låga 1.500 varv. Detta att jämföra med den direktinsprutade FSI-motorns 150 hk och 200 Nm. Men den stora vinsten sker alltså med en minskad förbrukning. Trots effekthöjningen minskar den officiella medelförbrukningen från 8,2 till 7,6 l/100km. CO2-emissionerna minskar från 193 gram per kilometer till 180 g/km.
Fartresurserna för Passat 1,8 TSI är helt klart tillräckliga för de flesta. Accelerationen från stillastående till 100 går på 8,6 sekunder och toppfarten uppges till 220 km/h.
Som tillval finns även en sexväxlad automatlåda men tyvärr inte den fina DSG-lådan. Dessvärre kan man inte heller kombinera den nya motorn med fyrhjulsdrift, utan endast 2,0 FSI finns ännu så länge kvar i 4-Motion utförande.
På de marknader där instegsmodellen Passat 1,6 FSI fanns tillgänglig kommer nu istället 1,4 TSI 122 hk att erbjudas. Den är dock ännu inte aktuell för den svenska marknaden. Förbrukningen för den lilla 1,4 litersmotorn uppges vara 6,6 l/100km vilket är imponerande för en stor bensindriven mellanklassare. Sprintdistansen till 100 km/h går på 10,5 sekunder och toppfarten är 203 km/h.
I samband med introduktionen av de nya motorerna kommer även ”Park Assist” som tillval. Tidigare har denna teknik, som hjälper till vid fickparkeringar, endast återfunnits på MPV-modellen Touran. Dessutom kommer ett nytt navigationssystem med pekskärm. Till Passat Variant ingår även en backkamera med den nya navigatorn.
Priset för Passat 1,8 TSI startar på 231 000 vilket är ett påslag med cirka 2.000 kronor jämfört med ”gamla” 2,0 FSI.

Annons
Annons
Rulla till toppen