Ordkriget mellan GM och Toyota fortsätter

General Motors frispråkiga produktchef Bob Lutz har utlovat att hybridbilen ”Volt” ska vara seriemässig till 2010 och ha en räckvidd på sex mil med eldrift....
Annons

General Motors frispråkiga produktchef Bob Lutz har utlovat att hybridbilen ”Volt” ska vara seriemässig till 2010 och ha en räckvidd på sex mil med eldrift. Det har fått Toyota att höja på ögonbrynen men nu fortsätter Lutz ordkriget genom att utlova körbara prototyper redan till nästa påsk.

Ordkriget mellan GM och Toyota fortsätter

Hybridbilar och miljöteknik är det som GM:s produktchef Bob Lutz brinner för. Enligt Lutz ska det finnas körbara prototyper av konceptbilen Volt färdiga till nästa vår. KLICKA FÖR STÖRRE

Toyota har varit skickliga på att odla en image som miljöbilsföretag, inte minst med hybridbilen Prius. General Motors må ha vaknat sent, men man tänker inte låta mossan växa på stenarna utan satsar stenhårt på att komma ikapp – och även förbi, om man får tro på den frispråkiga produktchefen Bob Lutz.
Vid varje givet tillfälle som Bob Lutz mött media det senaste året har han trummat in budskapet att GM har kommit längre än andra tillverkare med sina hybridbilar. Eller rättare sagt, kommande hybridbilar. Ännu så länge begränsar sig GM:s miljöbilar till några nyligen introducerade hybridmodeller och anpassning till E85-bränslet.
Konceptbilen Volt ska vara färdig att serietillverka 2010, det utlovade Bob Lutz i våras och han har dessutom sagt att bilen ska kunna köras i cirka sex mil på enbart elmotor. Därmed skulle bilen kunna köras som en ”nollutsläppsbil” av många jobbpendlare och laddas upp över natten, alltså en plugin-hybrid.
För att lyckas med detta behövs lithiumjon-batterier som har högre kapacitet än till exempel de metallhydrid-batterier som de flesta elbilar använder idag. GM anser sig ha kommit långt med att bemästra problemen kring de nya lithiumjon-batterierna, vilket Bob Lutz inte varit sen att påpeka med tydlig adress till Toyota.
Toyotas ståndpunkt är att lithiumjon-tekniken fortfarande är under utveckling och att fördelarna med plugin-hybrider inte ska överdrivas. Toyota utvecklar sina batterier ihop med Panasonic och de vill inte bli förknippade med något som kan uppfattas som dålig kvalité eller farlig teknik.

Samma dag som Toyota meddelade att nästa generation Prius försenas med cirka ett år, på grund av batteriutvecklingen, så uttalade sig Bob Lutz och hävdade att GM kommit längre med sina batterier. Redan under denna höst skulle de första prototyperna vara klara.
I början på veckan träffade Bob Lutz journalister i San Francisco och lovade då oväntat att GM ska ha körbara prototyper färdiga till påsk. De förvånade journalisterna var rätt tveksamma men Lutz var som vanligt skämtsam och sa ”Vänta ni bara ska ni få se vad påskharen kommer med”.
Drivlinan från Volt ska testas i Chevrolet Malibu och det blir sannolikt sådana bilar som Bob Lutz ska presentera för media till nästa påsk, om han nu håller sitt löfte.
I en intervju med Financial Times uttalade sig GM:s chefsingenjör Frank Weber i ämnet och sa att Volt – om den körs övervägande med eldrift – kan få en bränslekostnad som är bara en femtedel av bensinkostnaden för en motsvarande bil. GM har lovat en livslängd på batteripaketet på tio år, vilket är betydligt mer än de cirka tusen uppladdningar (motsvarande tre år, cirka) som laddningsbara batterier brukar tåla. För att sänka kostnaderna för ägarna ska batterierna leasas, med en månatlig kostnad, och bytas ut kostnadsfritt när de är uttjänta.
Kommersiellt börjar hybridbilarna bli intressanta och i USA räknar man med att det säljs cirka 350.000 hybridbilar i år. Enligt uppgifter som finanssajten Bloomberg kommit över räknar GM med att sälja 60.000 Volt första året, 2010.

Annons
Annons
Rulla till toppen