Aston Martin byggs i Finland – eller Uddevalla?

Enligt dokument som tidningen Financial Times kommit över planerar Aston Martin att förlägga en del av sin produktion utanför England. Sannolikt handlar det om den...
Annons

Enligt dokument som tidningen Financial Times kommit över planerar Aston Martin att förlägga en del av sin produktion utanför England. Sannolikt handlar det om den nya modellen Rapide. Flera underleverantörer har kontaktats – däribland Valmet i Finland – men även Pininfarina i Uddevalla kan vara aktuella!

Aston Martin byggs i Finland - eller Uddevalla?

Ska den här skönheten byggas i Uddevalla? Vi vet svaret om några veckor när Aston Martin förhandlat klart med en lämplig karossbyggare. KLICKA FÖR STÖRRE

Om Porsche kan bygga bilar i Finland med utmärkt kvalité så kan Aston Martin det också. Ungefär så verkar Prodrive, de nya ägarna till Aston Martin, resonera. Gaydon-fabriken i Warwickshire producerar för fullt och på kort tid kan inte kapaciteten byggas ut, därför måste Aston Martin vända sig till en extern karossbyggare.
Det är brittiska finanstidningen Financial Times som kommit över dokument som visar att Aston Martin förhandlar med flera karossbyggare. De som kan tänkas ta uppdraget är tyska Karmann, Magna i Österrike, Valmet i Finland eller Pininfarina i Italien. Pininfarina är även huvudägare i Uddevalla-fabriken, där Volvo C70 byggs, och eftersom Volvo redan har hjälpt Aston Martin med karossdetaljer och säkerhetstester så är mer samarbete inte så avlägset som det först verkar.

Aston Martin byggs i Finland - eller Uddevalla?

Kolla mailen på väg till det viktiga affärsmötet. Passagerarna i baksätet behöver inte sakna något i nya Rapide. KLICKA FÖR STÖRRE

Flera av karossbyggarna, framför allt Karmann och Pininfarina, brottas med dålig orderingång och Aston Martin har ett bra utgångsläge för att pressa kostnaderna. Källor med insyn säger att avtalet kan vara klart inom några veckor. Produktionen ska starta i början av 2009.
Vilken bilmodell det är som Aston Martin vill ha hjälp med nämns inte i dokumenten men det är inte en allt för vild gissning att det är nya fyrdörrars Rapide som avses. Om de tidigare uppgifterna stämmer om Rapide kan det handla om en årlig produktion på 300-500 bilar.
Karossen hos Rapide är samma blandverk av aluminium och kompositmaterial som hos syskonen DB9 Coupé, Volante och Vantage. Designen är signerad Marek Reichman och de första skisserna ritades under sommaren 2005. Konceptbilen premiärvisades i Genève och New York under våren 2006.

Måttmässigt är Rapide 30 centimeter längre än DB9 och når fulla 5,0 meter. Takhöjden är bara fyra centimeter högre än DB9 och viktökningen måttliga 140 kilo. Tekniskt lär Rapide dela motor och transmission med DB9, det vill säga V12-motor på 6,0 liter och 450 hk, parad med sexväxlad manuell eller automat. Toppfarten bör hamna runt 300 km/h och 0-100 km/h ska gå på något under fem sekunder.
Förra året byggde Aston Martin 7.000 bilar i Gaydon-fabriken och det behövs både investeringar och nyanställningar för att utöka kapaciteten inför de nya modeller som väntas.

Annons
Annons
Rulla till toppen