Koenigsegg Special Edition - 1.018 hk på E85

Uppdaterad med STORA bilder och mer fakta!
På Genèvesalongen i våras presenterade Koenigsegg en etanolkonverterad modell som spottade ur sig mastiga 1.018 hk och 1.060 Nm. Nu finns det miljövänligare alternativet till salu och kommer i en begränsad specialupplaga av sex exemplar.

Bild 365126

Blomsterkraft? Nja, snarare monsterjakt. CCXR kvalar lätt in i 1.000 hk-klubben och tar sikte på Bugatti Veyron och Shelby Super Cars. KLICKA FÖR STÖRRE

För över ett halvår sedan visade Koenigsegg upp en uppgraderad version, kallad CCXR Flower Power, som med E85 i tanken gav otroliga 1.018 hk. Nu har de tagit fram en Limited Edition som finns tillgänglig till både CCXR samt den svagare CCX.
Bland annat utmärker de sig från sina syskon med en större och ställbar vinge på akterpartiet. Under skalet är den 4,7 liter stora V8-motorn uppförstorad till 5,0 liter. För CCX innebär det en effekthöjning från 806 hk till 888 hk, medan i etanolversionen CCXR är effekten den samma som i våras.
Man har dessutom arbetat med att ge Edition-modellerna ett bättre väguppträdande. Chassit är ännu lägre beläget än tidigare och fjädringen har styvnats upp.
Bild 365127

Illustrationen visar hur Special Edition ser ut invändigt. KLICKA FÖR STÖRRE


Även om Koenigsegg CCXR Special Edition är skön att vila ögonen på så är det inget som helst vilsamt med det som återfinns under skalet. Här kommer lite statistik för er som funderar på att byta ut er Volvo V50 1,8F för att den är för slö:
Effekt: 1.018 hk vid 7.000 varv; 1.060 Nm vid 5.600 varv.
Acceleration: 0-100 km/h 2,9 sekunder; 0 - 200 km/h 8,9 sekunder.
Toppfart: Runt 420 km/h.
Motorn är en 5,0 liters aluminium-V8 som tvångsmatas av dubbla Rotrex-kompressorer med ett tryck på 1,6 bar. Tomvikten på 1.280 kg hjälper till att skapa de imponerande fartresurserna.
CCX-modellen har en överladdning på 1,5 bar vilket ger 888 hk och 920 Nm vilket torde räcka för de allra flesta. Från noll till hundra är den lika snabb som CCXR och 200-sträcket når den endast tre tiondelar senare - alltså 9,2 sekunder.
Bild 365128

Kolfiberarbetet är så vackert att det vore helgerån att lackera med något annat än klarlack. KLICKA FÖR STÖRRE


Även om CCXR är något miljövänligare än konkurrenterna om man tankar E85 så är förbrukningssiffrorna rätt höga. De officiella förbrukningssiffrorna är 22,0 l/100km vid blandad körning samt 18,0 l/100km under landsvägskörning.
För CCX Limited Edition med bensin i tankarna uppges förbrukningen till 17,0 och 13,0 l/100km.
Fast det mest avskräckande är ändå priserna - 1.500.000 respektive 1.300.000 Euro för Limited Edition-modellerna. Alltså runt 14 och 12,1 miljoner i svenska kronor, vilket är i svettigaste laget. Men i priset ingår en välbehövlig förarkurs samt fem års garanti och fri service.
Enligt Koenigsegg kommer de tillverka 14 exemplar av den begränsade CCX-modellen samt sex stycken CCXR. Premiärvisningen kommer att ske vid 2008 års Genève-salong.
Bild 365129