Provkörningsrapport: Nya Land Cruiser

Största nyheten med nya Toyota Land Cruiser är en helt ny V8 dieselmotor. I övrigt är egentligen allt som förr - suveräna terrängegenskaper, härlig körkänsla, tyst och bekväm.

Bild 365334

Auto Motor & Sports Willy Priske har provkört nya stora Land Cruiser V8.


När Toyota presenterar sin nya stora Land Cruiser har man tagit bort den gamla 100-beteckningen och kallar den istället Land Cruiser V8. Det beror på att man med den här bilen också presenterar en för Toyota helt ny motor, en 4,5 liters V8 diesel på 286 hk som levererar maffiga 650 Nm på toppen. 0-100 går på 8,2 sek, och toppfarter är 210 km/h.
Nya Land Cruiser går också att få med bensin-V8 med 288 hk, men den bilen kommer inte att tas in i Sverige annat än på beställning. De som beställer en sådan bil, får till skillnad från dieseln en annan nyhet - en så kallad Crawl Control, en slags cruise control för terrängkörning i låg hastighet.
Man känner igen den förra modellen i det mesta när det gäller körkänslan. Det här är en extremt tung och komfortabel suv. Terrängegenskaperna är suveräna och på landsväg är Land Cruiser tyst och bekväm.
Försäljningen börjar i februari 2008 och det preliminära priset är 820.000 kronor, men då är bilen fullsmetad med allt som går att få in en suv.

Bild 365335

Är det så här bruks-lyx ser ut?



Bild 365336

Bakre sätesraden går enkelt att fälla ner.