Volvos näsor jagar rätt nybilsdoft

En inte oviktig del av det som vi brukar rubricera som ”upplevd” kvalité är hur en bilinredning doftar. Vissa bilmodeller luktar ”bra”, utan att man...
Annons

En inte oviktig del av det som vi brukar rubricera som ”upplevd” kvalité är hur en bilinredning doftar. Vissa bilmodeller luktar ”bra”, utan att man kanske kan definiera riktigt hur. Men Volvo Personvagnar har satt samman ett speciellt ”nästeam” som värderar inredningslukten.

Volvos näsor jagar rätt nybilsdoft

Volvos ”lukttestpanel” med Patrik Libander, Staffan Claesson, Hanna Sundqvist och Jill Frantz tränar upp sig på några referensdofter.

Det finns ännu ingen teknisk apparat som helt kan ersätta den mänskliga näsan eller som kan avgöra om något luktar gott eller illa. Därför har Volvo Personvagnar skapat en ”lukttestpanel”. Detta ”nästeam” består av åtta utvalda personer med ”standardnäsor” som vägleder Volvos designers i deras val av material och produktionsmetoder, framför allt när det gäller bilens interiör. En ny Volvo måste lukta som en Volvo, det har man bestämt!
Men vad som luktar gott och vad som luktar illa är en subjektiv fråga. ”Olika personer uppfattar lukter på olika sätt”, säger Patrik Libander, som är testingenjör och ansvarig för lukttestpanelen. ”Det beror på skillnader mellan olika generationer och kulturer och på de olika associationer som olika människor gör beroende på vilka erfarenheter de har. Men det är en av de saker som gör mitt jobb spännande.”

Volvos näsor jagar rätt nybilsdoft

Hos Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, i Borås, kan Volvo simulera kraftig solbelysning. KLICKA FÖR STÖRRE

Interiören i en modern bil innehåller många olika material, mestadels plast och syntetiska material. De innehåller i sin tur kemiska ämnen. Även om merparten av de här ämnena förblir ”inlåsta” i materialet kan små kvantiteter läcka ut och skapa den doft som är typisk för en ny bil. Volvo Personvagnar kontrollerar de här ämnena och de lukter de kan ge upphov till i kupén.
Lukttestpanelen har till uppgift att avgöra hur olika delar av interiören bör lukta. Panelen består av åtta personer som genomgått en noggrann urvalsprocess för att säkerställa att de har ett ”normalt” luktsinne och inte skiljer sig för mycket från varandra i det här avseendet. Fyra personer deltar alltid vid varje testtillfälle.
”Personer som gillar en doft som de övriga i panelen tycker är obehaglig får inte vara med”, förklarar Patrik Libander, ”och samma sak gäller för dem som inte kan upptäcka alternativt är hyperkänsliga för lukter. Alla måste vara icke-rökare, eftersom rökning kan påverka luktsinnet.”
Panelen utvärderar lukten från olika delar av inredningen på en skala från 1 till 6, där ”1” innebär ”Inte märkbart” och ”6” är ”Outhärdligt”. För att få godkänt får testpoängen inte överstiga ”3”, som är ”Tydligt märkbart, men ändå inte obehagligt”.
Volvos interiördesigners använder också en solljussimulator vid Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som ligger i Borås, en timmes resa från Göteborg. Där kan en bil utrustad med ett nytt inredningsmaterial testas i simulatorn under några timmar till dess att temperaturen i kupén nått cirka 65ºC. Därefter används analysutrustning för att mäta nivåerna av det så kallade ”TVOC:s” (Total Volatile Organic Compounds) och aldehyder i interiören. Slutligen sätter sig medlemmar av Volvo Personvagnars lukttestpanel i bilen och utvärderar lukten utifrån den fastställda skalan.
”Vi ställer stränga krav både på oss själva och på våra leverantörer”, sammanfattar Patrik Libander och tillägger: ”Att åka bil ska vara en trevlig upplevelse – också för näsan.”

Annons
Annons
Rulla till toppen