Mercedes CLS: Flaggskeppet finslipas

Mercedes CLS, fyradörrarscoupén som bildat skola, har piffats upp efter fyra år. Grunddesignen behöver knappast förnyas, men små nya detaljer ska hålla skönheten attraktiv några...
Annons

Mercedes CLS, fyradörrarscoupén som bildat skola, har piffats upp efter fyra år. Grunddesignen behöver knappast förnyas, men små nya detaljer ska hålla skönheten attraktiv några år till.

 

Mercedes CLS: Flaggskeppet finslipas

Kännaren ser direkt att grillen har två liggande ribbor i stället för fyra. Det betyder att det handlar om CLS ”facelift”.

Man måste nog vara Mercedes-entusiast för att upptäcka ”nya CLS”: tydligaste tecknen är ny grill med två horisontella ribbor i stället för fyra, och lite större ytterbackspeglar där den inbyggda blinkvisaren nu är pilformad.
Samma pildesign återfinns hos de orangefärgade lysdioderna som är infällda i de röda ljusenheterna baktill. Kännaren ser också att bakre stötfångaren har ny form, och att avgasändrören är trapetsoidformade.

Mercedes CLS: Flaggskeppet finslipas

Lätt omgjord stötfångare och trapetsoidformade avgasrör av slöjar en uppgraderad CLS bakifrån.

Invändigt är den läderklädda treekrade ratten tydligaste tecknet på ansiktslyftningen, och i ädelträpanelerna är lagerträet utbytt mot kastanje.
Multimediaanläggningen har uppgraderats och omfattar nu fartberoende volymkontroll, knappsats för telefonnummer och radiofrekvenser, cd/dvd-spelare med mp3-kapacitet samt Bleutooth för trådlös inkoppling av mobiltelefon till handsfreesystemet.

Mercedes CLS: Flaggskeppet finslipas

Kastanjeträ är nytt i dekorpanelerna och ratten är i fortsättningen treekrad. Infotainmentanläggningen har moderniserats och bildskärmarna har blivit större.

Ljudsystemen Audi 20 och Audio 50 har fått 5-tums färgbildskärm, och väljer man systemet Comand APS med Linguatronic röststyrning, får man en högupplöst färgskärm med 6,5 tums diagonal. Comand innehåller nu också musikregister för sortering av musikfiler, och ett uttag för SD minneskort gör det lätt att ladda in digital musik i anläggningen.
En helt ny motor tillkommer också i CLS-programmet, i instegsversionen CLS 280. Det är en treliters bensin-V6:a som ger 231 hästkrafter och 300 newtonmeter. Den räcker för att dra iväg 1,7-tonnaren 0 – 100 på 7,7 sekunder. Toppfarten anges till 245 km/h och enligt NEDC-normen drar den 9,8 till 1,0 liter/100 km.
Kvar i programmet är CLS 350 CGI med direktinsprutad V6:a på 292 hästar och CLS 500, som har 5,5 liters V8 med effekten 388 hästkrafter.
Dieselalternativet är CLS 320 CDI som ger 224 hästar och 540 newtonmeter.

Mercedes CLS: Flaggskeppet finslipas

Tydligt tecken på uppfräschade CLS är blinkvisare med lysdioder i pilform i bakljusenheterna.

Alla CLS-varianter drivs via den sjustegade autotmatlådan 7G-Tronic som även kan handväxlas med paddelreglage framför ratten.
Och liksom hittills toppas programmet av CLS 63 AMG med V8-motor på 6,3 liter, 514 hästkrafter och 630 Nm vridmoment.
Den förnyade AMG-versionen kan konnässörerna avslöja på att grillen har två ribbor i stället för tre, och att den är svartlackad. Också 19-tumshjulen är nya.
På tillvalslistan för CLS 63 AMG finns bland annat en extra sportig ratt som har mindre diameter och är tillplattad nedtill.
Den förnyade CLS börjar säljas under mars månad och priserna i Tyskland sträcker sig från 55.692 euro för 280-versionen till 106.624 euro för CLS 63 AMG.

Annons
Annons
Rulla till toppen