PREMIÄR: Pontiac Solstice Coupe

När bilsalongen i New York öppnar ska Pontiac premiärvisa sin nya Solstice Coupe. Seriemodellen är trogen det koncept som man visade redan 2002 och Solstice Coupe ska finnas ute hos handlarna i början av nästa år. För den som ändå vill åka öppet går takdelen att lyfta av. Kan vi kanske hoppas på en Opel GT Coupe också?

Bild 358984

Pontiac presenterade en konceptmodell med tak redan 2002 och nu är det äntligen dags att sätta idéerna i produktion. KLICKA FÖR STÖRRE


Att Pontiac skulle lansera en coupémodell av sin Solstice Roadster var ingen större hemlighet och här har vi nu de första bilderna på seriemodellen. Pontiac Solstice Coupe får sin publika premiär på New York salongen och i början av nästa år ska den rulla ut till bilhandlarna.
Den som vill kunna åka sin Solstice med tak behöver inte känna sig instängd i onödan. Som vi ser kan taksektionen mellan A- och B-stolparna lyftas av för att få extra vindrufs.

Bild 358985

Enligt Pontiac har taket inte inneburit några skillnader som gjort att man behövt kalibrera om chassit. KLICKA FÖR STÖRRE


Taksektionen är gjord i magnesium och trots sin styrka så väger den bara 14,2 kilo och kan enkelt lyftas på av en person.
Ska man åka hemifrån och är osäker på vädret så går taksektionen att stuva ner i bagageutrymmet.
Skulle det börja regna och man har bråttom finns det även en tygsufflett som snabbt går att lägga på. Hela bakrutan utgör själva luckan till bagaget och som vanligt i sportbilar finns det inte plats för mer än det nödvändigaste, ett ombyte kläder och tandborste - precis som det ska vara.

Bild 358986

Med det avlyftbara taket blir det en luftig känsla i coupén. Återstår att se hur mycket utrymme som finns för långväxta med taket på. KLICKA FÖR STÖRRE


Enligt Pontiac har det inte behövts några extra förstärkningar i chassit och viktökningen är så marginell att Coupe har samma sättning på stötdämpare och fjädrar. Även prestanda är i stort sett identiska med Roadster-modellen.
Drivlinan på Coupe lyfts över från Roadster och det innebär att instegsmodellen har en 2,4-liters fyrcylindrig maskin som ger 175 hk. GXP-modellen får en direktinsprutad 2,0-liters turbomaskin som ger 263 hk. Som en liten anekdot i sammanhanget så är Solstice den första bilmodellen som använder den här motorn, utvecklad av GM Powertrain Sweden i Trollhättan. Räkna med att vi hittar den motorn också i framtida Saab-modeller och andra GM-bilar.

Bild 358987

Att den här modellen även smittar av sig till Opel borde väl vara naturligt, eller hur? KLICKA FÖR STÖRRE


Något pris anger inte Pontiac för sin nya Coupe och heller inte om modellen kan tänkas smitta av sig till sina två GM-syskon, Saturn Sky och Opel GT. Men det är väl inte en allt för vild gissning att vi snart även får se en Opel GT Coupe, eller hur?

Bild 358988

Bild 358989

Bild 358990

Bild 358991

Bild 358992

Bild 358993

Bild 358994

Bild 358995