Mercedes får ny designchef

Designchefen Peter Pfeiffer går i pension efter 40 års tjänst hos Mercedes. Han är ansvarig för utseendet på alla dagens Mercedesbilar samt Maybach och Smart. Pfeiffer efterträds av Gorden Wagener som för närvarande är chef för Daimlers designanläggningar i Kalifornien och Japan.

 

Bild 359183

Peter Pfeiffer har sedan 1978 ansvarat för formen på de flesta person- och lastbilar från Mercedes. S-klassen och nya C-klassen anses vara de modeller som skapat "det nya Mercedes-formspråkeet".


Peter Pfeiffer började arbeta hos Mercedes för 1968 och tio år senare blev han designansvarig för personbilar och transportfordon. Han har sedan dess haft ett stort inflytande över Mercedes formspråk, och listan på modeller han är designmässigt ansvarig för är imponerande: den omfattar märkets alla modellklasser samt en mängd transportfordon, bland dem skåpbilen Sprinter och lastbilen Actros i tungviktsklassen.
År 1999 tog Peter Pfeiffer över som koncerndesignchef när han ersatte Bruno Sacco.
"Under professor Pfeiffer blev designen mer än tidigare ett kännetecken och en framgångsfaktor för Mercedes-Benz" säger utvecklingschefen Thomas Weber.
Förutom modeller med en stjärna i fronten är Pfeiffer ansvarig för designen hos lyxbilen Maybach och lilla Smart Fortwo.
I och med nya S-klassen 2005 skapade Pfeiffer enligt Mercedes en "ny designstil" som kan karaktäriseras som "modern purism" och som bygger på "växelspel mellan stora lugna ytor och skarpt tecknade linjer som lyfter fram formens tydlighet".
Mercedes framhåller S-klassen, CL-coupén, nya C-klass samt suv-familjen som de främsta exemplen på det typiska Mercedes-formspråket.

Bild 359184

Tillträndande koncerndesignchef är Gorden Wagener, 39, som sedan 1999 är chef för Daimlers designavdelningar i Kalifornien och Japan.


Pfeiffers efterträdare i höst är 39-årige Gorden Wagener som hittills är chef för Daimlers designanläggningar i Kalifornien och Japan, samtidigt som han basar för "avdelningen för strategisk avancerad design" hos Mercedes. Det var den avdelningen som formgav framtids- och forskningskonceptbilen F700, som väckte stor uppmärksamhet på bilsalongen i Frankfurt i höstas.
Gorden Wagenere studerade industriell design på universitetet i Essen och därefter transportdesign på Royal College of Art i London.
År 1997 började han arbeta hos Mercedes och två år senare blev han ledare för den grupp som ritade GL-, M- och R-klassen, innan han 2002 också fick ansvar för A-, B-, C-, CLK-, CLS- och E-klassens design.