Provkörd: Passaten som vill vara en CLS

Målet var tydligt, Passat CC skulle bli VW-koncernens designmöbel. Men det finns nyheter även under skalet. Skillnaderna mellan Passat och Passat CC är uppenbara, Passat...
Annons

Målet var tydligt, Passat CC skulle bli VW-koncernens designmöbel. Men det finns nyheter även under skalet.

Provkörd: Passaten som vill vara en CLS

Skillnaderna mellan Passat och Passat CC är uppenbara, Passat CC har en klart mer förförisk framtoning.

Dynamik, passion och begär. Vad Passat än stått för så passar knappast något av dessa begrepp. Passat är Volkswagens näst viktigaste modell, bara Golfen säljer bättre och sedan 1973 har 15 miljoner Passat tillverkats.
Så kunde det förblivit, om det inte var för denna den tredje varianten på tema Passat. Med den nya CC-modellen kommer en frisk fläkt av estetik in i ekvationen. Redan från första stund är skillnaderna uppenbara, Passat CC har en klart mer förförisk framtoning.
Den smäckra formen väcker intresse och ser verkligen elegant ur i verkligheten. Likt förebilden Mercedes CLS kombinerar den det bästa hos en sedan med de estetiska fördelarna hos en coupé. Till den smäckra formen bidrar inte bara taklinjen utan även den förlängda hjulbasen som är grunden för den långsträckta stilen.

Provkörd: Passaten som vill vara en CLS

Takhöjden i baksätet är begränsad, men det är inte värre än att en normallång passagerare sitter bra.

Tyvärr blir takhöjden i baksätet aningen lidande, men det är inte värre än att en normallång passagerare sitter bra. Till den utsökta komforten bidrar också baksätet som är rejält skålat för två personer. En tredje baksätespassagerare kan man glömma.
Ett flertal detaljer i inredningen har uppgraderats, bland annat är instrumenten, ratten och klimatorreglagen unika för CC-modellen. Till den exklusiva känslan bidrar också nya dörrsidor och en mycket elegant läderklädsel.
Till lyxkänslan bidrar också utrustning som farthållare med avståndsradar, samt parkeringsassistans och en ”vingelvarnare” som med hjälp av en videokamera håller koll på filmarkeringarna och varnar när man vinglar för mycket i en hastighet över 65 km/h.

Provkörd: Passaten som vill vara en CLS

Instrumenten, ratten och klimatorreglagen är unika för CC-modellen.

Kul är också att Passat CC känns lika mycket sportigare som den ser ut. Volkswagen har lyckats ge den en mer bredbent känsla. Den rullar stadigare och kränger mindre, och som bonus kan man för första gången i en VW få ett adaptivt stötdämparsystem.
Det systemet sitter som standard på samtliga versioner som säljs i Sverige. I sportläget skärper systemet även upp styrningen, och man märker en tydlig skillnad mot normalt; chssiprecisionen är klart bättre och krängningen minskar påtagligt. Men tyvärr är systemet också behäftat med samma problem om de flesta av samma typ – det blir stötigt över broskarvar och liknande.

Toppmodellen har alltså en V6-motor på 300 hästar som standardmässigt är parad med en sexväxlad DSG-låda. Fyrhjulsdriften gör att man aldrig upplever några problem med greppet och med sitt pris på dryga 40 000 euro kan den faktiskt bli ett hot mot Mercedes CLS 350 CGI som har snarlika prestanda men kostar 50 procent mer.
VW tror det är den som kommer att sälja bäst i USA, medan Europa mest kommer att satsa på basversionerna 1,8 TFSI och 2,0 TDI. I dagsläget är inga svenska priser klara, men i Tyskland är den beroende på modell cirka 2.000 till 3.000 euro dyrare än Passat sedan. Enligt planerna kommer Passat CC hit i slutet av augusti.

Annons
Annons
Rulla till toppen