De Silva pratar ut om design

Walter de Silva är mannen som ska ge Volkswagen nya ansikten - bokstavligen. Den kände bildesignern utlovar en enklare design med tydligare karaktär till Volkwagens kommande modeller med. Själv är han missnöjd med sitt arbete gällande Alfa 146 och nuvarande Seat Toledo och anser att Peugeots nya formspråk är en parodi på bildesign.

Sedan den första februari 2007 är Walter de Silva ansvarig för formgivningen inom Volkswagengruppen. Därmed har han mer än 100 olika designprojekt under sina vingar - allt från lätta lastbilar från Volkswagen, via personbilar hos bland annat Skoda och Audi, till exotiska kreationer med Lamborghini och Bugatti.

Bild 360057

Italienaren Walter de Silva.

Således är han en kille med många bollar i luften, men enligt honom själv så prioriterar han arbetet med att förnya designspråket hos Volkswagens personbilar. Det säger han till tidningen AutomotiveNews i en öppenhjärtig intervju.
Några exakta detaljer kring Volkswagens kommande formgivning vill de Silva inte ge men han avslöjar att frontpartiet kommer att genomgå en "horisontal utveckling" där strålkastarna kommer att sammanfogas allt mer med bilens grill som får inslag av liggande ribbor.
Den första VW-modellen med ursprung från de Silvas ritstift blir nästa generation av Polo som kommer ut på marknaden nästa år. Men innan dess har Golf generation VI sett dagens ljus, vilken också har begåvats med några designidéer från den nya chefsdesignern.

Bild 360058

Vågräta frontlinjer är framtidens melodi för de stundande VW-bilarna.


de Silvas väg fram till designchef hos bilvärldens fjärde största företag startade hos Fiat 1972 för att 1986 fortsätta till koncernbrodern Alfa Romeo. Där kom han att verka fram till 1999 då han för första gången hamnade hos Volkswagengruppen som designchef för spanska Seat.
Efter att Audis dåvarande chef Martin Winterkorn lockat över honom till Audi 2002 följde de Silva med i Winterkorns fotsteg till moderbolaget Volkswagen, där de båda nu åtnjuter en status som vd respektive designchef.
Genom sin karriär har de Silva gjort sig känd som en designer som strävat efter stilrena linjer, vilket bland annat kan skådas hos hans aktuella skapelser som Audi A5 och A6 Avant. "Jag förklarade gör VAG-styrelsen att man måste ha så enkel formgivning som möjligt för att skapa en egen stil över tid, och de tror på mina idéer" berättar de Silva för Automotive News.

Bild 360059

Stilrent ska det vara, och VW:s fronter ska i fortsättningen domineras av horisontella element, förklarar de Silva (t v) för VW-bossen Martin Winterkorn.


Målet är att förmedla en sober känsla och kvalitet snarare än att söka uppmärksamhet. Vidare hävdar de Silva att för mycket dekorationer på nya bilmodeller gör att resultatet lätt blir en överdriven parodi på bildesign. Som exempel framhäver han vissa franska modeller där "framlyktor och grillar blivit extremt stora" vilket får ses som en känga till Peugeots formgivare.
Bild 360060

Ingen vacker syn - om man ska tro Walter de Silva.

Konfronterad med sina tidigare verk framhåller de Silva att han inte är särskilt nöjd med dagens Seat Toledo och Alfa 146. Dock beror det på eftergifter till företagsledningen, som i fallet Toledo krävde att grunddesignen förändes för att skapa ett större bagageutrymme. Walter de Silva är inte heller särskilt förtjust med dagens Volkswagen-modeller som han anser sakna egen karaktär och påminner för mycket om Audi.
Därför är högsta prioritet att skapa en personligare front till de kommande modellerna från Volkswagen. En föraning hur det nya ansiktet får vi senare i år med premiären för Golf VI.