Mercedes köper Chryslers designstudio i Kalifornien

Mercedes-Benz tredubblar sin designkapacitet i Kalifornien genom att köpa Chryslers gamla studio. På dryga 3.000 kvadratmeter ska 25 personer arbeta för framtidens design med influenser från konst och kultur är tanken.

Sedan 1983 har Chrysler haft en designstudio i Kalifornien. Den har bland annat formgivit Chryslers 300-serie och nygamla muskelbilen Dodge Challenger. Men i mars meddelade Chrysler att man skulle stänga sin studio belägen utanför Carlsbad, Kalifornien.

Bild 360440

Gorden Wagener och hans ledstjärna.

Därefter visade gamle partnern Mercedes-Benz sitt intresse för studion och nu har man genomfört affären som gick på 7,3 miljoner dollar.
Nyheten kommer nära inpå det att Mercedes fick en ny global designchef, Gorden Wagener, för ett par månader sedan.
Mercedes-Benz har faktiskt i dagsläget redan en av sin tre stora designstudios i just Kalifornien, de andra två i Tokyo och i hemstaden Sindelfingen. Denna studio, som ligger i Irvine, ska flyttas åtta mil söderut till den nyköpta studion. Den nya studion mäter drygt 3.000 kvadratmeter att jämföra med den gamlas dryga 1.000 kvadratmeter.
Detta innebär många fördelar och bland annat att man nu kan bygga fullskaliga modeller vilket inte har varit möjligt i den gamla studion. Mercedes meddelar på Daimlers mediasajt att ser fram emot att utöka sin designkapacitet i USA.

Bild 360441

Gorden Wagener (t.h) är den som numera ansvarar för ritstiftet hos Mercedes och efterträder därmed Peter Pfeiffer (t.v.) som arbetat för Mercedes sedan 1968.


Den nya studion väntas husera 25 personer med olika kulturella bakgrunder. Dessa ska inte arbeta med produktionsinriktad design utan som Mercedes själva uttrycker det "The day-after-tomorrow design".
Det innebär att man i Carlsbad väntas kunna ta ut svängarna en hel del både bildligt och bokstavligen då man numera har tre gånger så mycket yta att vistas på. Målet är att fånga upp influenser från hela världen och samtidigt behålla ursprunget i formgivningen.
Gorden Wagener formulerade det så här: "Den betydande utökningen av vår designstudio i Kalifornien bottnar i designens allt viktigare roll hos Mercedes-Benz. Med våra tre studios runt jorden så har vi etablerat en kreativ bas för de viktiga marknaderna. De fungerar som seismografer för influenser som härstammar från konst, kultur och arkitektur."