Murray ska revolutionera bilvärlden - igen!

En av de allra största inom bilvärlden har lämnat superbilarna och utvecklar nu en egen småbil. "Den största revolutionen inom bilismen sedan T-Forden" som Gordon Murray själv kallar bilen som får en Smart att se gigantisk ut.

Bild 360853

Än så länge är man förtegen om utseendet på T25 men att döma av tidigare skisser är det ingen tillfällighet att framhjulen sticker ut framåt på dessa klossbilar.

Gordon Murray är den legendariske designern som efter sin karriär i Formel 1 bland annat skapat McLaren F1. Den tresitsiga superbilen anses av många vara den bästa bilen någonsin och kännetecknas framförallt av sin annorlunda paketering med tre platser varav förarens sitter i mitten.
Även i det senaste projektet utlovas banbrytande lösningar trots att det rör sig om en helt annan typ av bil. "Den största revolutionen inom bilismen sedan T-Forden" hävdar Murray själv vilket knappast sänker förväntningarna. Informationen kring det nya projektet har hittills varit begränsad men i samband med att Gordon Murray Design firade ettårs-födelsedag lättade man på sekretessen.
T25 har fått sitt namn av att det är Murrays 25:e design. Planen är att när bilen är i princip färdigutvecklad ska den säljas till en stor tillverkare som kan sätta den i produktion. Trots en längd på bara 2,4 m och en bredd på bara 1,3 m vilket gör den betydligt kortare och smalare än en Smart ska T25 ha plats för fyra passagerare. I den angivna bredden är backspeglarna inkluderade, de ska nämligen vara integrerade i karossen på något klurigt sätt.
Bild 360854

Nej, bilen till vänster är ingen Cadillac Escalade utan bara en VW Golf. T25 får till och med en Smart att se stor ut.

Murray är känd som en förespråkare för lättviktsbilar och till den kategorin kvalificerar sig T25 med lätthet tack vare en uppgiven vikt på 550 kg. Tack vare detta kan den trecylindriga bensinmotor som bilen konstruerats med erbjuda godkända prestanda trots att den bara har 51 hk. Detta innebär ett effekt/vikt-förhållande på 93 hk per ton vilket man påpekar är ungefär samma som för en vanlig sedan med en motor på 2,0 liter.
Förbrukningen anges till 2,9 liter per 100 km vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 78 g/km. Att använda en vanlig bensinmotor i en bil som sägs vara så nytänkande kan tyckas märkligt och mycket riktigt har den designats för att även kunna använda andra alternativ såsom bränsleceller.
Enligt Car ska T25 komma i fyra olika karossversioner och med sex stycken olika alternativ för layouten invändigt. Karosspanelerna kommer antagligen att vara av återvunnen plast, det innebär att kostnaden att exempelvis byta ut dessa efter en parkeringsincident som en stadsbil kan tänkas råka ut för blir betydligt lägre.
Bild 360855

Parkeringsfickorna sulle kunna ta tre gånger så många bilar om alla körde T25. På stora köpmarknadsparkeringar skulle det dock inte fungera lika bra.

Stål som är tyngre och dyrare men samtidigt starkare ska användas sparsamt och bara på de ställen där det behövs för vridstyvheten och krocksäkerheten. Det senare är en svårighet för alla småbilar och underlättas inte av den låga i det här fallet extremt låga vikten. T25 sägs dock matcha medelbilen på området efter att ha genomgått ett 80-tal simulerade krocktester än så länge.
Storleken gör att två T25 kan få plats bredvid varandra på en fil samtidigt som tre stycken kan parkera med nosen ut på en vanlig parkeringsficka vilket man illustrerat på bilderna.
För tillfället förs samtal med tre företag angående försäljningen av projektet, bland dessa tre finns en biltillverkare. Det spelar egentligen ingen roll då det i paketet man säljer ingår ritningar för fabriker med en kapacitet på 100.000 T25 per år trots at de bara upptar en femtedel av ytan hos motsvarande vanlig bilfabrik.
Bild 360856

Vi gissar att det är ganska farligt att köra två per fil i allt annat än köhastigheter. Vilket lägligt nog är de enda hastigheter då behovet finns.

De första prototyperna väntas komma ut på vägarna tidigt nästa år, för närvarande ägnar man sig åt att designa de sista detaljerna. Senast år 2012 räknar man med att den ännu okända köparen kan påbörja tillverkningen och man uppskattar priset till 5.500 pund vilket motsvarar 65.000 svenska kronor, vår gissning är dock att priset landar högre än så vid en eventuell Sverige-lansering.
"Det här har varit min tuffaste utmaning hittills" sa Murray. "Det är mycket, mycket svårare än att designa en Formel 1-bil" Han lovar även att den blir rolig att köra samt att den blir en ny ikon. Om den ska kunna bräcka McLaren F1 på den punkten återstår att se men vi har höga förväntningar.