Chevrolet Volt premiärvisas inom kort

General Motors produktchef Bob Lutz berättar att den omtalade plugin-hybriden Chevrolet Volt ska premiärvisas 16:e september – och det blir alltså inte i Paris. Dessutom...
Annons

General Motors produktchef Bob Lutz berättar att den omtalade plugin-hybriden Chevrolet Volt ska premiärvisas 16:e september – och det blir alltså inte i Paris. Dessutom passar Bob på att skryta lite om GM:s förbättrade kvalité, något man jobbat hårt med de senaste åren.

Chevrolet Volt premiärvisas inom kort

Vi vet det mesta och har sett nästan allt – utom hela bilen. Den 16:e september är det dags, då firar General Motors 100-årsjubileum.

Med uppenbar risk för att tjata sönder ämnet så är det dags att ännu en gång återvända till Chevrolet Volt, GM:s nya plugin-hybrid som ska kunna köras sex mil eller mer enbart på eldrift.
Volt har visats upp i allehanda skick och det finns nästan inte så mycket mer att avslöja – utom just hela bilen, inte bara detaljer. Premiärvisningen var tänkt att ske på Detroit-salongen i januari, den viktigaste bilutställningen i USA, eller eventuellt Paris-salongen i början av oktober. Men så blir det inte, berättade GM:s legendariska produktchef Bob Lutz redan i slutet av juli.
Nu vet vi fler detaljer och GM har beslutat att använda sitt eget 100-årsjubileum som premiärplats, en tillställning som startar den 16:e september.
En förserieproduktion ska starta i början på nästa år och då sätter GM igång och testar bilen i näst intill färdigt skick. Redan nu rullar en grupp ”mulor” med Malibu-chassi och tekniken ser lovande ut, enligt Bob Lutz:
– Vi har ganska många bilar ute i trafik nu, berättar Bob Lutz, så vi kan modifiera batteri och styrsystem.
Om allt går enligt plan ska Volt vara klar att rulla ut till bilhandlarna i slutet av 2010 och ett år senare – kanske två – är det dags för en europeisk Opel-version med samma teknik.
På sin blogg ”Fastlane” tar Bob Lutz också tillfället att skryta lite om GM:s förbättrade kvalité, något som man försöker banka in i huvudet på de amerikanska kunder som fortfarande lever i villfarelsen att Chevrolet är ett slit-och-släng-märke. Behöver du friska upp dina egna fördomar om GM:s produkter är det bara att följa länken nedan eller klicka här.

Annons
Annons
Rulla till toppen