PROVKÖRD: Volkswagens bästa Golf någonsin!

PROVKÖRNING: VW uppdaterar sin Golf och kallar den för en helt ny bil. Vi genomskådar marknadsföringen och finner en finslipad testlagsfavorit. Inte helt ny, men ändå betydligt bättre än sin föregångare. Bäva månde konkurrenterna!

Bild 377930

Förra gången bjöd vi på ett litet smakprov från provkörningen på Island, men här har ni hela artikeln från auto motor & sport nr 20-2008. Artikeln går även att ladda hem som pdf-fil, se länken längst ner. KLICKA FÖR STÖRRE


Golf i sin femte generation kunde inte kallas för fåfäng. Dock var den förhållandevis dyr att utveckla och bygga - för dyr för att det skulle bli en bra affär för Volkswagen. Nu när Volkswagen presenterar Golf i den sjätte generationen har man haft Golf Ett och Golf Fyra som förebilder, Ettan för sin design och Fyran för sin kvalitet, som på sin tid var ett jättekliv uppåt på prestigestegen jämfört med föregångaren Golf Tre.
Golf Ett och Fyra i all ära, men den nya bilen är till stor del en Golf Fem som är finslipad på de punkter som Volkswagen ansåg behövde förbättras. Samt att man sänkt produktionskostnaderna (siffran internt är runt 1 000 euro per bil) och därmed lönsamheten för modellen. Man sparar ju en hel del pengar om man slipper utveckla en helt ny bil.

Bild 377931

De är de här två Golf-generationer som Volkswagens designer Walter de Silva gillar bäst: ur-Golf från 1974 av Giorgetto Giugiaro på ItalDesign och till höger generation 4 som kom 1997. Den horisontella grillen från "4:an" är alltså tilbaka.


Nya Golf kommer byggas i två tyska fabriker, dels i Wolfsburg och dels i Zwickau. I den senare anläggningen är ombyggnaden avslutad och produktionen i full gång, medan man i Wolfsburg fortsätter att bygga Golf Fem parallellt med den nya modellen under en tid.
På utsidan är det grillen, strålkastarna och det skarpa vecket längs sidan som fångar ögat först. Grillen med dess raka, lite arga mun är en hälsning till den första generationen Golf, och knyter även an till nya Scirocco. Strålkastarna har svarta insatser för att ge ett lite mer "sminkat" intryck.
Bild 377932

I auto motor & sport nr 24-2008 hittar du ett test där Golf V möter Golf VI - ny mot gammal, alltså! Finns i kiosken från 27 november, eller klicka på bilden för att köpa digitalversionen.

Baktill finner vi större, kantigare baklysen som liknar de på Touareg, och som faktiskt ger ett lite rejälare, mer påkostat utseende. Under det stora VW-emblemet på bakluckan gömmer sig backkameran, om man kryssat för det tillvalet.
Just på utrustningssidan finns det en hel del nytt. Eller vad sägs om Park Assist, aktiv farthållare och aktivt chassi? Park Assist känner vi igen från bland annat Touran, och tillsammans med parkeringssensorerna kan bilen "fickparkera sig själv".
Den aktiva farthållaren och det aktiva chassit körde vi senast i Passat CC, och det är lovvärt att så pass avancerad teknik letar sig ner i en kompaktbil - om än som tillval. Sidokrockkuddar bak är ett annat tillval, och väljer man det får man även bältesvarnare för samtliga tre baksätespassagerare. Flott!

Bild 377933

Inga dramatiska ändringar på inredningen, men de nya instrumenten, belysningen och navigationsenheten gör att det känns påkostat. Känns mer Passat än Golf, om ni förstår vad vi menar. KLICKA FÖR STÖRRE


Förarplatsen är försiktigt uppgraderad vad gäller kvalitetsintrycket, men det är inte frågan om någon revolution. Klimatanläggningen (numera standard) kommer från Passat CC, och den vinklade konsolen på dörrsidan som hyser fönsterhissar och elbackspegelreglage är hämtad från Tiguan, liksom navigations- och underhållningssystemet med pekskärm.
På en punkt är det dock fråga om förändring med stort F, och det gäller instrumenten.De är som alltid i en Volkswagen übertydliga och nyktert utformade. Stram form och perfekt funktion. Men - de har inte längre blå belysning. Nu skiner siffrorna vita mot svart botten. Storleksmässigt är det slut på det eviga växandet; den här bilen är fem millimeter kortare än sin föregångare, och axelavståndet är oförändrat. Dock är den numera två centimeter bredare tack vare lite kaxigare skärmkanter.

Bild 377934

Golf VI kommer i fem olika versioner vid lanseringen nu i november. Men fler är att vänta, allt från supersnåla dieslar till sportmodeller som "R42" med 350 hk femcylindrig turbomotor. KLICKA FÖR STÖRRE


De som gillade hur förra Golfen kändes på vägen kommer gilla nykomlingen i samma utsträckning, Volkswagen har nämligen inte rört hjulupphängningarna och således sitter det fortfarande MacPhersonben fram och en multilänkkonstruktion bak. Med införandet av aktivt chassi kan dock hårdheten på stötdämparna ställas i tre steg - Komfort, Normal och Sport. I sportläget blir även styrkänslan lite köttigare.
Vid premiären i början av november kommer det fem motorer, tre bensinare och två dieslar. Noterbart är att två av dessa fem motorer gör att Golf kvalar in som miljöbil: 1,6 Multifuel som är E85-anpassad samt TDI 110 som släpper ut 119 g koldioxid per km. I övrigt kommer två TSI-motorer och en starkare (och lite törstigare) diesel.

Bild 377935

Tittar man noga är det detaljer från andra modeller som tjänat som inspiration. Dörrhandtagen kommer från Passat och bakljusen har ett tydligare släktskap med suvmodellerna. Men framför allt är det chassi och komfort som förbättrats. KLICKA FÖR STÖRRE


Volkswagen har jobbat mycket med ljudisoleringen i Golf, och säger sig ha sänkt ljudnivån i bilen markant jämfört med föregångaren. Detta har möjliggjorts av ny isolering vid torpedväggen mellan motorrummet och kupén, samt en ljudisolerande film på vindrutan. På tomgång går TSI-motorn så tyst att man tror att det sitter ett start/stoppsystem i bilen, men på ett sådant får vi vänta till nästa sommar då Volkswagen släpper en motor där startmotorn och generatorn är sammanbyggda.
2010 kommer det även en dieselhybrid. Tills dess får vi nöja oss med att man lyckats få ner förbrukningen på samtliga motoralternativ, de två dieslarna drar exempelvis drygt halvlitern mindre per mil än motsvarade utgående dieselmotor. På bensinsidan har man jobbat ännu hårdare. TSI-motorn med 160 hästar drar 0,8 liter mindre bränsle än den nuvarande 140-hästaren.
Volkswagen tog det säkra före det osäkra och uppgraderade en redan mycket kompetent bil. Bäva månde konkurrenterna!

Ladda hem hela provkörningen som pdf-fil, klicka här!