PROVKÖRD: Subarus terrängdiesel

Nu finns Subarus boxerdiesel också till nya generationen av Forester, märkets mest suvbetonade kombi. Där sitter den perfekt. Forrester är terrängdieseln som är riktigt bekväm...
Annons

Nu finns Subarus boxerdiesel också till nya generationen av Forester, märkets mest suvbetonade kombi. Där sitter den perfekt.

PROVKÖRD: Subarus terrängdiesel

Forrester är terrängdieseln som är riktigt bekväm på dåliga vägar.

Subarus mest suvliknande modell, den högbenta Forester, kom i helt ny generation i våras. Den blev klart rymligare, lite snyggare, mycket bekvämare och flera procent snålare.

PROVKÖRD: Subarus terrängdiesel

Inredningen är inte premium, men allt är prydligt och logiskt.

Enda motoralternativet hittills har varit en 150-hästars bensinmotor, kombinerad med lågväxel.
Under oktober, 2008, kommer Forester dessutom med den perfekta motorn för den här biltypen: Subarus unika boxerdiesel. Här finns 350 Nm vridmoment att ta av, så någon lågväxel behövs inte. Inte ens i riktigt tuff terräng – vi har provat.
Dieselboxern är rena njutningen för den som gillar råstyrka på låga varv men ogillar knatter och vibrationer. Kort sagt: lenare dieselgång har jag hittills aldrig upplevt. Och om förbrukningsiffrorna håller är diesel-Forestern dessutom snålast i klassen, med en räckvidd på över 100 mil per tank.

Den mjuka tysta dieseln bidrar till totalkomforten, som håller hög klass. Ljudnivån är låg, även om ett lätt sjungande från bakvagnen störde mig lite. Och fjädringen är imponerande komfortabel, särskilt på dåligt underlag. Detta är rätt bil för usla vägar.
På landsväg kan chassisättingen upplevas som i mjukaste laget; krängningen är tydlig och över svensk motortvägsfart önskar man sig lite mer stabilitet. Men motorn inbjuder å andra sidan inte till några fartorgier; det är cruising på lågvarv som gäller – 2.100 varv vid 110 är avspänt!
Nu skärps konkurrensen i kompakta suvklassen.

PROVKÖRD: Subarus terrängdiesel

Annons
Annons
Rulla till toppen